pondělí, 16. srpen 2004

Gregorian Chants in Hungarian

Nejnovější album souboru Schola Hungarica , věnované gregoriánskému chorálu v maďarštině, je v jeho diskografii, čítající více jak čtyřicet titulů, něčím zcela výjimečným. Neobvyklost způsobuje především podložení maďarských textů původně latinsky zpívaným chorálním melodiím. Dle autora textu bookletu (bohužel zůstal skryt v anonymitě) bylo záměrem dramaturgie představit především maďarskému publiku chorál tak, jak ho ve středověku mohli vnímat ti, pro něž byla latina takřka mateřským jazykem. Gregoriánský chorál je totiž vedle hudební složky především sdělením slova, a proto se tvůrci alba uchýlili k netradičnímu - i když zčásti poněkud ahistorickému - řešení v podobě překladů do maďarštiny. Chorál tak dostává poněkud neobvyklé zabarvení díky zvláštnostem tohoto jazyka. Posluchači očekávající tradiční zvuk souboru Schola Hungarica nebudou zklamáni, příjemným oživením je občasné využití polyfonie. Určitou vadou na kráse je nepřesnost nástupů dětské scholy, nejednotnost vyslovování koncových souhlásek a občasná intonační nejistota jak sólistů, tak celého souboru. Neškodily by větší pauzy mezi jednotlivými čísly. Největší slabinou je redakční zpracování bookletu. V příliš stručném anonymním komentáři postrádáme jakékoliv informace o souboru a jeho vedoucích, chybí zde jména některých sólistů a zejména se mnoho nedozvíme o překladatelích původně latinských zpěvních textů, což je u tak neobvyklého titulu poněkud zarážející. I přes tyto drobné nedostatky je album jistým zpestřením chorální diskografie a jeho poslech nutí zamýšlet se nad podstatnými otázkami chorální teorie a praxe.

Vydavatel: Hungaroton Classics / Panther

Stopáž: 63:49

Nahráli: Schola Hungarica, Lázsló Dobszay, Janka Szendrei