neděle, 17. únor 2008

Greetings from London - Matteis, Falconiero, Hilton, Händel, Purcell

Greetings from London - Matteis, Falconiero, Hilton, Händel, Purcell Greetings from London - Matteis, Falconiero, Hilton, Händel, Purcell

Oman Consort, umělecký vedoucí Michael Oman. Produkce: Bernhard Trebuch. Text: N, A, F. Nahráno: 10/2005, Stift St. Florian (Augustiner Chorherrenstift Sankt Florian), Altomontesaal, Rakousko. Vydáno: 2007. TT: 68:29. DSD. ORF SACD 493 (shop.orf.at).

Poprvé představujeme v České republice label ORF Edition Alte Musik. I když náš Český rozhlas má velký rozpočet, vlastní i hudební vydavatelství, tak ORF 1 - Radio Österreich 1 může jejich možnosti jen závidět a také tamější kulturní podhoubí. Desku totiž podpořily další instituce: kromě řádu augustiniánů ještě Kultur Land Oberösterreich a Linz Kultur. (Na rozdíl od nás v Rakousku dobře funguje regionální podpora kulturních projektů.) Renomovaný rakouský ansámbl pro historicky poučenou interpretaci staré hudby Oman Consort nahrává pro ORF pravidelně a určitě by byl ozdobou našich prestižních prezentací staré hudby (festivaly Letní slavnosti staré hudby, Lípa Musica, cyklus Stará hudba FOK). Povětšinou mladí lidé jsou perfektně sehraní, soudě podle nahrávek virtuózně ovládají svoje nástroje a vybranou hudbu hrají s nadšením. Na recenzovanou desku vybral umělecký vedoucí a flétnista Michael Oman hudbu, která zněla v londýnských sálech a salonech. O některých kouscích se dozvěděl díky hlavním představitelům anglické memoárové literatury své doby, Johnu Evelynovi (1620?--?1706) a Samuelu Pepysovi (1633--1703). Jsou zde známé jistoty - Händelovo Preludium a capriccio in G HWV 571 ve skvělém podání cembalisty Johannese Hämmerleho, působivě lkající The Plaint od Henryho Purcella (The Fairy Queen ). Ovšem mnohem zajímavější jsou ukázky umění u nás neznámých tvůrců, na prvním místě původem neapolského houslisty, skladatele a učitele Nicoly Matteise (asi 1650?--?po 1703). Z jeho Ayres for the Violin je zde 12 částí, které jsou páteří desky. Jsou plné fantazie (Aria tra la maniera Francese, e la Spagnola ), výrazné melodiky (Diverse bizzarie sopra la Vecchia Sarabanda o pur Ciaccona ) a hudebního humoru (Gavotta con divisioni , Ground after the Scotch humour ). Všichni hudebníci excelují, nicméně přece jen bych vyzdvihl suverénní výkon houslistky Amandine Beyer, Johannese Hämmerleho a Michaela Omana.