Grazyna Bacewicz: Díla pro housle a klavír

Grazyna Bacewicz (1909-1969) byla nejen vynikající houslistkou a klavíristkou, ale i skladatelkou, jakkoliv se tomuto řemeslu plně věnovala teprve od svých 46 let, kdy sólovou kariéru pověsila na hřebík. Housle a klavír jsou zastoupeny na profilovém CD Chandosu prostřednictvím její komorní tvorby z let 1949-1958.

Hudba Grazyny Bacewicz je plná emocí, rytmiky a hudební virtuozity, romantismu, dynamiky a citu. Vychází z evropské neoklasicistní hudební tradice, přičemž nepostrádá ani inspiraci polským folklorem (Oberek No. 1 ). Všechny kompozice jsou psány v tradiční formě a stejná doba vzniku dotváří jejich jednotný styl. Klavír je jak doprovodným nástrojem, tak nástrojem partnerským; hlavní slovo ale patří sólovým houslím. Jejich part skladatelka rozehrává ve všemožných barvách a dává naplno vyniknout jejich technickým a barevným možnostem (takhle může pro housle psát jen ten, kdo nástroj dokonale zná).

Obě interpretky hrají výtečně. Zejména brilantní styl houslistky Joanny Kurkowicz (mimochodem jedné z producentů CD a koncertního mistra bostonských filharmoniků) stojí za povšimnutí. Plný, čistý tón, technická virtuozita (zejména v náročné sólové Sonátě č. 2 , dle mého názoru nejzajímavější a stylově nejmodernější skladbě snímku), přesné frázování, cit pro styl a výjimečná muzikalita přispívají k ojedinělému zážitku při poslechu nahrávky. Ale bylo by nefér nezmínit klavíristku Glorii Chien , která citlivě a s naprosto jistou souhrou doprovází sólistku – spíše ne doprovází, ale je jím rovnocenným partnerem, jakkoliv to hudební part příliš nedovoluje.

Tvorba Grazyny Bacewicz si získala popularitu u světového publika již za skladatelčina života. Její plnokrevnost, originalita a spontánní umělecká výpověď ji řadí k předním skladatelům 20. století.

Vydavatel: Chandos/Panther

Stopáž: 68:53