Gottfried Finger – Skladby pro violu da gamba

Petr Wagner – viola da gamba, Ensemble Tourbillon. Produkce: Vítězslav Janda. Text: Č, A. Nahráno: 1/2005, Waldorfská škola, Příbram. Vydáno: 2005. TT: 54:04. DDD. 1 CD Arta F10137 (distribuce 2HP Production).

Nebývá až takovou vzácnou výjimkou, že je natočena do té doby nenatočená skladba známého skladatele a na nahrávce nalezneme chytlavé heslo „world premiÉre recording“. Co ale dodat, držíme-li v rukou následující nahrávku? Světovou premiéru zde nemá objevená skladba, nýbrž přímo objevený skladatel a za ním celé jeho dílo. Hudební portrét moravského skladatele Gottfrieda Fingera je nemalou událostí pro obdivovatele staré hudby a hlavně pro příznivce violy da gamba.

Finger, rodák z Olomouce, působil zprvu krátký čas v kapele arcibiskupa Lichtensteina-Castelcorna, leč velice záhy se mu stal středoevropský prostor příliš těsný a namířil své ambice mimo evropskou pevninu a úspěšně hned do londýnské Chapel Royal. V Anglii složil množství scénické hudby, do které náleží i zřejmě největší a nejnákladnější operní představení své doby Virgin Prophetess . Poté, co Finger opustil Anglii, odcestoval do Vídně, nikoli však natrvalo. Jeho příprava Ecclesovy opery Poslední soud zde vstoupila do hudebních dějin jako první nastudování anglické opery v kontinentální Evropě. Vedle postů u pruské královny Sophie v Berlíně či coby Kammermusiker a posléze Konzertmeister vévody Karla Phillipa z Neuburgu, se aktivně pohyboval po celé Evropě. Zbytek svého života sídlil v Mannheimu, kde jako jeden z dalších stojí u základů takzvané mannheimské školy.

Nikdo nemůže očekávat zlom v dějinách hudby a nikdo nevnucuje Fingera jako hudební vrchol evropské kultury. Jeho tvorba se pohybuje od velmi originálních myšlenek k mezím triviality. Nelze ovšem upřít, že se jedná o nepřehlédnutelný zjev své doby.

Iniciátoři projektu Petr Wagner spolu s muzikologem Robertem Rawsonem , který se na nahrávce aktivně podílí jako druhý gambista, a dalšími členy Ensemble Tourbillon , si dali na přípravě nahrávky záležet. Dramaturgie CD je tvůrčím způsobem promyšlena co do zvukomalby instrumentace, pracuje se specifiky sonaty da chiesa a sonaty da camera, variacemi, suitou, s póly ansámblového a více sólového obsazení. Již u první sonáty je realizace barevně invenční: gamba je doprovázena varhanním pozitivem, druhou gambou, arciloutnou a theorbou, která je v průběhu hry vystřídána barokní kytarou. V podobných permutacích continua se vyvíjí celý komplet. Každá skladba je instrumentovaná odlišně, čímž získává na nahrávce svůj vlastní osobitý charakter. Do samotné interpretace se promítá nejen potěšení účinkujících z hudby, ale i jasná hudební představa interpretů a jejich smysl pro lehkost a vtip. Posluchač si možná kompaktem zalepí bílé místo v dějinách hudby, ale v prvé řadě se při poslechu nebude nudit.

Vydavatel: Arta/distribuce 2HP Production

Stopáž: 54:04

Nahráli: Petr Wagner – viola da gamba, Ensemble Tourbillon