úterý, 7. červen 2005

Giya Kancheli: In l'istesso tempo

Napsal(a) 

booklet booklet
Gidon Kremer - housle, Oleg Maisenberg - klavír, Kremerata Baltica, The Bridge Ensemble, Michail Schmidt - housle, Helen Callus - housle, David Tonkonogui - violoncello, Karen Sigers - klavír. Produkce: Manfred Eicher. Text: N, A. Nahráno: 12/2000, Festeburgkirche, 6/2003 Pfarrkirche St. Nikolaus, Lockenhaus, 6/1999, Festerburgkirche, Frankfurt. Vydáno: 2004. TT: 64:40. DDD. 1 CD ECM New Series ECM 1767 (distribuce 2HP Production).

Nahrávka In l'istesso tempo představuje celkem tři jednověté komorní skladby gruzínského skladatele Giyi Kancheliho.

První z roku 1996 nazvaná Time...and again je napsaná pro housle a klavír. V jejím záhlaví je biblický citát z dopisu sv. apoštola Pavla Galatským "před tváří Boží vás ujišťuji, že to, co vám píšu, není lež." Pomalá skladba plyne v jednom tempu, pracuje se zadrženými notami, pauzami, extrémní dynamikou, sforzaty. S tichem se zachází podobně jako se zvukem, takže se zdá, že skladba trvá věčně, aniž někde začíná nebo končí. V&V pro housle, nahrané hlasy (tape) a smyčcový orchestr z roku 1994 je na disku zařazena jako druhá. Sólové housle se pohybují v nejvyšších polohách a dodávají skladbě křehkost a éteričnost, která se střídá s expresivními pasážemi monotónního rytmu čtvrťových not hraných forte nebo sforzato. Vokální melodické fragmenty z pásu odkazují na dětské písničky a folklorní melodie. Závěrečný klavírní kvartet In l'istesso tempo z roku 1997 je věnován Kancheliho prvnímu učiteli a vznikl na podnět The Bridge Ensemble . Má být zamyšlením nad tím, jak je země ničena válkami a konflikty a žádná tvůrčí síla není sto tento proces zastavit. Nejde o náznak světlé budoucnosti, spíše o nářek nad nedokonalostí světa. Skladba je nesena veskrze stejným rytmem; změny jsou dány buď augmentací nebo diminucí původního tempa. Tím vzniká určité napětí nesoucí se celou 25minutovou skladbou.

Všechny tři skladby jakkoli různého obsazení mají stejnou hudební poetiku. Velmi pomalé tempo, klidný rytmus, respektive plynulý tok čtvrťových not bez větších rytmických změn, kontrastní dynamika a meditativní nálada. Typické je použití extrémních výrazových, nástrojových rejstříků, dynamiky a klastrů současně s jednoduchou tonalitou a také odkazy na zdánlivě banální hudební témata vmícháná v navýsost soudobý hudební jazyk. Omezením prostředků dosahuje Kancheli neobvyklé výrazové a duchovní síly svých děl. Oč úspornější je skladatelův hudební jazyk, o to silnější je jeho vnitřní síla a pravdivost, tedy myšlenkové poselství souznějící s výše uvedeným citátem z bible.

Vztah mezi Gidonem Kremerem a Giya Kanchelim je letitý. Byl to Kremer, který jej před mnoha lety jako první představil na Západě a jako dlouholetý přítel chápe a přispívá k vynikající, přesné interpretaci, a tak i k nejlepší prezentaci skladatelova díla. Na nahrávku třetí skladby dohlížel skladatel osobně. Vzhledem k tomu není divu, že intepretace všech tří děl je bezchybná a přesná.

Vydavatel: ECM New Series/2HP Production

Stopáž: 64:40

Body: 5 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.