pondělí, 16. květen 2005

Gioacchino Rossini: Il barbiere di Siviglia

Napsal(a) 

booklet booklet
Edita Gruberova, Vladimir Chernov, Juan Diego Flórez aj., Münchner Rundfunkorchester, Männerchor des Bayerischen Rundfunks, Ralf Weikert. Produkce: Wolfram Graul. Text: A, N. Nahráno: 11/1997, Philharmonie im Gasteig, Mnichov. Vydáno: 2004. TT: 68:59, 66:29, 26:16. DDD. 3 CD Nightingale Classics NC 004022 (distribuce Euromusica). Alternativa: Patané, Bartoli/Decca, Abbado, Berganza/DG, Previtali, Broilo/Naxos, Gelmetti, Felle/EMI, Galliera, Callas/ EMI.

Beaumarchaisův román Le barbier de Séville inspiroval poměrně brzy po svém vzniku Wolfganga Amadea Mozarta a Giovanniho Paisiella k nádherným operním počinům. První se dočkal nesmrtelnosti, druhý polozapomnění. Rossiniho verze Il barbiere di Siviglia byla pro jeho zápis v hudební historii stejně blahodárná jako pro Mozarta. Co se týká diskografie, tak počet nahrávek, ať kompletních nebo výběrových, je vskutku úctyhodný. Nahrávka Bavorského rozhlasu, kterou převzala švýcarská firma Nightingale, je jako celek velmi seriózně odvedenou prací. Orchestr, jenž je hojně využíván nejen domovským rozhlasem, ale i nahrávacími firmami, hraje jako z partesu a lehce si pohrává s partiturou. Žádný problém nemá ani mužská část Bavorského rozhlasového sboru . Vše zkušeně řídí Ralf Weikert , jenž ostatně tuto operu natočil před lety s Kathleen Battle. Díky velmi dobré úrovni sólistů šlape opera jako švýcarské hodinky. Zvlášt se blýsknul Juan Diego Flórez , jenž tehdy začal mířit na tenorový Olymp. O stupeň horší je to už Vladimirem Chernovem , který sice výborně představuje dramatické postavy vážných oper, do bufózního Figara však přenesl velkooperní akcent a ve forte zbytečnou ostrost (viděno prizmatem světové extratřídy). Ostatní sólisté představují vysoký standard mnichovského hudebního provozu, o jakém se nám může jenom snít. Mimořádnou se tato live nahrávka stala účastí stále fascinující Edity Gruberové , která se sice už Rosině na jevištích vyhýbá, ale na této nahrávce působí jako skutečně sopránová prima donna assoluta této role. Její projev je okouzlující a je mi velmi líto, že CD není DVD. Koncert totiž musel být i vizuálním zážitkem.

Vydavatel: Nigtingale Classics/Euromusica

Stopáž: 68:59, 66:29, 26:16

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.