pondělí, 16. květen 2005

Gioacchino Rossini: Il barbiere di Siviglia

Napsal(a) 

booklet booklet
Edita Gruberova, Vladimir Chernov, Juan Diego Flórez aj., Münchner Rundfunkorchester, Männerchor des Bayerischen Rundfunks, Ralf Weikert. Produkce: Wolfram Graul. Text: A, N. Nahráno: 11/1997, Philharmonie im Gasteig, Mnichov. Vydáno: 2004. TT: 68:59, 66:29, 26:16. DDD. 3 CD Nightingale Classics NC 004022 (distribuce Euromusica). Alternativa: Patané, Bartoli/Decca, Abbado, Berganza/DG, Previtali, Broilo/Naxos, Gelmetti, Felle/EMI, Galliera, Callas/ EMI.

Beaumarchaisův román Le barbier de Séville inspiroval poměrně brzy po svém vzniku Wolfganga Amadea Mozarta a Giovanniho Paisiella k nádherným operním počinům. První se dočkal nesmrtelnosti, druhý polozapomnění. Rossiniho verze Il barbiere di Siviglia byla pro jeho zápis v hudební historii stejně blahodárná jako pro Mozarta. Co se týká diskografie, tak počet nahrávek, ať kompletních nebo výběrových, je vskutku úctyhodný. Nahrávka Bavorského rozhlasu, kterou převzala švýcarská firma Nightingale, je jako celek velmi seriózně odvedenou prací. Orchestr, jenž je hojně využíván nejen domovským rozhlasem, ale i nahrávacími firmami, hraje jako z partesu a lehce si pohrává s partiturou. Žádný problém nemá ani mužská část Bavorského rozhlasového sboru . Vše zkušeně řídí Ralf Weikert , jenž ostatně tuto operu natočil před lety s Kathleen Battle. Díky velmi dobré úrovni sólistů šlape opera jako švýcarské hodinky. Zvlášt se blýsknul Juan Diego Flórez , jenž tehdy začal mířit na tenorový Olymp. O stupeň horší je to už Vladimirem Chernovem , který sice výborně představuje dramatické postavy vážných oper, do bufózního Figara však přenesl velkooperní akcent a ve forte zbytečnou ostrost (viděno prizmatem světové extratřídy). Ostatní sólisté představují vysoký standard mnichovského hudebního provozu, o jakém se nám může jenom snít. Mimořádnou se tato live nahrávka stala účastí stále fascinující Edity Gruberové , která se sice už Rosině na jevištích vyhýbá, ale na této nahrávce působí jako skutečně sopránová prima donna assoluta této role. Její projev je okouzlující a je mi velmi líto, že CD není DVD. Koncert totiž musel být i vizuálním zážitkem.

Vydavatel: Nigtingale Classics/Euromusica

Stopáž: 68:59, 66:29, 26:16

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.