Georges Thill – Sa Carriere

Georges Thill – tenor. Text: F, A. Nahrávky z let 1927 – 1943. Vydáno: 2011. TT: 71:46; 73:28. 2 CD Malibran CDRG 105.

Georges Thill (1897 – 1984) patří k největším legendám francouzské opery a k nejuznávanějším tenorům první poloviny dvacátého století vůbec. Prakticky každé slovníkové heslo se o něm vyjadřuje jen v superlativech, o to méně je však dnes již bohužel skutečně dobře znám širším vrstvám operních posluchačů. Jak by nebyl velikánem – vždyť studoval v Neapoli u samotného Fernanda de Lucii! Po debutu v Paříži roku 1924 (Nicias v Massenetově Thaïs ) se jeho kariéra vyvíjela rychle a úspěšně – ve třicátých a čtyřicátých letech byl hvězdou mezinárodního renomé. Reprezentativní dvoudiskový výběr z jeho nejlepších nahrávek přináší společnost Malibran, což je v dnešní době skutečně velmi cenný počin. Katalog sice nepřináší žádnou analýzu Thillova umění a působení, mapuje však jeho kariéru v datech, dle událostí, vystoupení, a dokumentuje ji ukázkami. Vzhledem k tomu, že komplet si (bohužel!) přece jen koupí asi zejména operní ,,fajnšmekři“, to bohatě stačí – nahrávky samy o sobě smažou jakékoli další nedostatky a o pěvci tak slavném si dnes samozřejmě lze řadu informací bez problémů dohledat v knihách či na internetu.

Thillův repertoár byl přímo neuvěřitelně rozsáhlý a bohatý. Jak jeho hlas specifikovat, když zpíval stejně vyrovnaně a přesvědčivě Calafa, Dona José, Lohengrina, Viléma Tella, Samsona, Fausta, Des Grieuxe, Aenease, Radama, Raoula, Parsifala, Alfreda i Romea? Jeho specialitou byl Massenetův Werther – kompletní nahrávka z roku 1931 pod taktovkou Elie Cohena je dodnes měřítkem; snad teprve Alfredo Kraus dokázal romantickému hrdinovi vtisknout tolik výraznosti, osobitosti, že v historickém srovnání stojí na stejné úrovni. (Prohlašuje-li se dnes za „nejlepšího“ Werther Kaufmannův, lze to brát jen se shovívavým úsměvem.) Další Thillovou základní rolí, představenou na CD společnosti Malibran, byl Julien v Charpentierově Louise – ve třicátých letech jej ztělesnil na zvukové i filmové nahrávce. Pod Cohenovým vedením zpíval už roku 1928 Dona José na kompletním gramofonovém záznamu Carmen. Francie neměla plejády pěvců jako Itálie – Thill, hvězda hlavních světových scén, jí v opeře představuje podobnou hodnotu jako Italům Gigli, Pertile a jejich současníci. Označíme-li Thillův tenor za lyricko-dramatický, jak tomu bývá, bude to sice pravda, nicméně velmi strohá a nevýstižná. Dokonalá technika, hlasový rozsah a intenzita výrazu, herecká přesvědčivost, zvonivé, snadno dosahované výšky, to jsou jen některé z atributů Thillova mistrovství. Antologie árií napříč jeho repertoárem (árie z Verdiho Rigoletta , Traviaty a Aidy , Pucciniho Bohémy , Toscy , Děvčete ze Zlatého západu , Turandot , Boitova Mefistofela , Bizetovy Carmen , Saint-Saënsova Samsona a Dalily , Gounodova Fausta či Romea a Julie , Massenetova Werthera, Manon, Herodiady , Berliozových Trojanů, Wagnerova Lohengrina, Parsifala, Mistrů pěvců norimberských, Delibesovy Lakmé , Gluckovy Alcesty ad.) firmy Malibran je ideální možností seznámit se s tímto legendárním pěvcem a vhodným odrazovým můstkem pro studium jeho kompletních operních nahrávek, kterých ovšem, vzhledem k dobovému stavu techniky, nevzniklo až tolik, kolik bychom si přáli.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: