čtvrtek, 12. únor 2004

Gavin Bryars: A Portrait

Dvojdisk je kompilací Bryarsových nahrávek z 90. let, vydanou k jeho šedesátinám. Má zřejmě sloužit jako upoutávka pro ty, kteří se s jeho hudbou ještě nesetkali. A tento účel věru splňuje. Hudba Gavina Bryarse je zvláštním fenoménem. V dnešním světě, plném neustálých proměn, nečekaných zvratů a souvislostí, si udržuje kontinuitu výrazu a dikce už minimálně dvacet let. Charakterizuje ji zvláštní napětí, plynoucí z rozporu mezi použitím tonálních prostředků (časté mollové kvintakordy a septakordy) a jejich atematickým zpracováním (Bryarsovy melodie plynou v dlouhých hodnotách stále kupředu, chybí jakákoliv motivicko-tematická práce). Stylově přitom Bryars může připomínat anglickou hudbu první poloviny 20. století (například Vaughana Williamse), přičemž prvním a hlavním dojmem z poslechu jeho skladeb je jistá melancholie, zádumčivost chladná jako vítr na severním pobřeží. Uveďme si alespoň ve stručnosti něco ke skladbám obsaženým na albu: Violoncellový koncert hraje Julian Lloyd Webber velice koncentrovaně, English Chamber Orchestra v haydnovském obsazení pod vedením Jamese Judda sólovou linku podporuje, nepřekrývá. One Last Bar, Then Joe Can Sing je třívětou zvukově barevnou etudou, psanou pro perkusionistický soubor Nexus . Les Fiancailles pro smyčcový kvintet, klavír a bicí neskrývá (hlavně typem použití smyčců) názvuky na raného Schönberga. Druhý disk začíná koncertem pro saxofon a komorní orchestr nazvaným The Green Ray , skladbou velice barevně proměnlivou, ovšem náročnou na vyladění svrchních tónů sopránsaxofonu v orchestrálním předivu. Adnan Songbook jsou jednoduché tonální písně, které velmi krásně (rovně a čistě) zpívá Valerie Anderson . Poslední ansámblovou skladbou na albu je The North Shore pro smyčce, asi nejlépe znějící a nejlépe sejmutá nahrávka kompilace. Jako doplněk jsou na albu ukázky ze dvou, myslím že nejzajímavějších Bryarsových projektů: Titanic Lament z elektroakustického The Sinking of the Titanic a singlová verze Jesus' Blood Never Failed Me Yet , překrásného hymnu, kde zpívajícího žebráka doprovází orchestr a doplňuje v duetu Tom Waits . I kdyby napsal Bryars pouze tuto skladbu, přesto by jeho tvorba měla smysl.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 77:05 + 73:14

Nahráli: Julian Lloyd Webber - cello, John Harle - saxofon, Valerie Anderson - soprán, Nexus, Gavin Bryars Ensemble, English Chamber Orchestra, James Judd, Bournemouth Sinfonietta, Ivor Bolton

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).