čtvrtek, 29. červenec 2010

Fryderyk Chopin - Valčíky

Fryderyk Chopin - Valčíky Fryderyk Chopin - Valčíky

Alice Sara Ott – klavír. Produkce: Rainer Maillard. Text: A, N, F. Nahráno v Teldex Studiu v Berlíně 8/2009. Vydáno: 2009. TT: 57:00. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8095 (Universal music).

Jsou skladby, které si jednotlivě ráda poslechnu jako přídavek, nebo si je vychutnám v podání některého z kavárenských či barových pianistů, dnes již bohužel vymírajícího métier. Chopinovy valčíky jsou právě takový případ, čímž nikterak nezpochybňuji hodnotu těchto poetických miniatur! Jejich komplet má příhodných zhruba šedesát minut, což je ideální stopáž pro CD. Chopinovský rok možná vydá další podobné plody, ale zatím nejnovější kompletní nahrávkou valčíků je deska německo-japonské, teprve dvaadvacetileté pianistky Alice Sary Ott .

Ottová je zajímavá interpretka. Nepředvídatelná. Náhle zněžní tam, kde by člověk očekával pořádný taneční nápřah, se specifickým valčíkovým rytmem zachází velmi volně. Její technická zběhlost je neoddiskutovatelná – to dokázala už na předchozích CD s Lisztovými etudami. U Chopinových valčíků však nikomu není „velká“ technika nic platná – záleží tu na kvalitě tónu, barvě, pasážích, transparentnosti hlasů, ale hlavně na atmosféře. To vše u Ottové najdeme. Neokázalý až zdrženlivý projev mladé sólistky je osvěžující: zvlášť v natolik zprofanovaných kusech, jakým je tzv. Minutový valčík (op. 64 č. 1). Zdá se, že v této generaci roste vedle Rafała Blechazce další umělec s jasným názorem. Nicméně doporučuji dávkovat valčíky postupně, aby nedošlo k předávkování třídobým metrem, a vychutnat si detaily.

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.