pondělí, 24. září 2012

Fryderyk Chopin - Nokturna

Napsal(a) 

Fryderyk Chopin - Nokturna Fryderyk Chopin - Nokturna

Ivan Moravec – klavír. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 4/1965, St. Paul’s Chapel, Columbia University, New York, 11/1965, Mozartsaal, Konzerthaus, Vídeň. Vydáno: 2012. TT: 53:29, 52:11. AAD. 2 CD Supraphon SU 4097-2.

Souborná nahrávka Chopinových Nokturen, natočená roku 1965 zčásti v New Yorku, zčásti ve Vídni a vydaná roku 1966 americkým labelem Connoisseur Society, vynesla Ivanu Moravcovi nominaci na prestižní Grammy Award. Pro českého posluchače byla tato nahrávka pochopitelně nedostupná, a jen o málo lépe dosažitelná byla pro nás její reedice, které se roku 1991 ujal další americký label, Nonesuch Records. Mezitím se ovšem Moravcova Nokturna zařadila mezi legendy a mnozí hudební kritici považují dodnes tuto nahrávku za nepřekonanou. Proto nepochybuji, že všichni diskofilové a především pak ctitelé Ivana Moravce ocení, že se Suprahonu podařilo získat od Nonesuch Records licenci a vydat tento legendární záznam v nově pořízeném digitálním přepisu. Když jsem vkládal disk do přehrávače, převládala u mne zprvu zvědavost. Ale ta se už po několika vteřinách proměnila v okouzlení, které přetrvalo do závěrečných taktů posledního nokturna. To, co dokáže Ivan Moravec s Chopinovou melodickou linií, je skutečně úžasné. Sleduje ji s citlivostí seismografu a jakoby stříbrnou tužkou kreslí snové kontury nejen toho, co je zapsané v notách, ale především toho, co je skryto mezi tóny. Pianistovy prsty jsou tak citlivé, že se něžné nokturnové melodie mnohdy noří do ticha tak éterického, až působí dojmem, že se ztrácejí v mlze. Basové tóny klade Ivan Moravec pod „zpěvní hlas“ měkce, jakoby do temného sametu, zatímco kouzelně opalizující harmonie (podpořené rafinovanou pedalizací) propůjčují Chopinově hudbě průsvitnou barevnost akvarelu a světlo téměř až impresionistické. Velká rubata se zdají vycházet naprosto logicky ze zpěvu či spíše z mluvené řeči, takže každé nokturno lze vnímat jako krásné vyprávění. A pokud jsem měl při hře Ivana Moravce často pocit, že poslouchám pohádky, pak to bylo vlastně zcela v intencích skladatelových: vždyť kdy je lepší čas na vyprávění pohádek, než když se večer setmí, tedy v době „nokturnové“. Možná to bude vypadat nadneseně, ale jen málokdy se mi stává, že zažiji tak intenzívní pocit chvíle „absolutní krásy“, jako tomu bylo při poslechu tohoto CD.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.