úterý, 7. prosinec 2004

Fryderyk Chopin, Leoš Janáček, Modest Petrovič Musorgskij: Sonáta h moll op. 58, Sonáta 1. X. 1905, Obrázky z výstavy

S velkým zpožděním a útržkovitě se k nám dostávají zprávy o tom, co znamenala v letech komunistického režimu československá umělecká emigrace. Nově vydané CD firmy Orfeo zachycuje podstatnou část jednoho koncertu na Salcburském festivalu 16. 8. 1957. Recitál tehdy pětačtyřicetiletého klavíristy, dříve ale geniálního "zázračného dítěte", které s úspěchem prošlo všemi svéráznými učebními metodami Leoše Janáčka, Rudolfa Firkušného . Technicky suverénní a vyzrálé provedení Chopinovy Sonáty č. 3 h moll by obstálo i vedle klavíristů mnohem slavnějších. Zajímavá příležitost studovat i některé "slovanské" (nebo že by moravské?) rysy této interpretace. Je to noblesní, a přitom velmi bezprostřední. Vedle poetického kouzla upoutá i pianistův brilantní intelekt, logické a propracované frázování, celková koncepce. Totéž platí v jiné podobě u Musorgského Obrázků z výstavy . Tam zaujme nejen technika a vzácná muzikálnost, ale i množství interpretačních nápadů. Ale málo platné, nejpůsobivější z celého CD mi stejně připadá Janáčkova Sonáta 1. X. 1905 . Tady je ještě o něco dramatičtější, než na pozdějších studiových nahrávkách pro DG a RCA Red Seal. Koncert začínal Haydnovou Sonátou c moll , která se bohužel na CD nevešla. V bookletu jsou obsáhlé citace z kritik a ohlasů tohoto salcburského vystoupení. Když pomineme fakt, že by mu je mnohý český klavírista mohl jen závidět, je to pěkná možnost podívat se na naše interpretační umění jinýma očima.

Vydavatel: Orfeo/ Classic

Stopáž: 67:16

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.