středa, 10. prosinec 2008

Frédéric Chopin - 24 preludií op. 28, Preludium As dur op. posth., Preludium cis moll op. 45, Dvě nokturna op. 62

Napsal(a) 

Frédéric Chopin - 24 preludií op. 28, Preludium As dur op. posth., Preludium cis?moll op. 45, Dvě nokturna op. 62 Frédéric Chopin - 24 preludií op. 28, Preludium As dur op. posth., Preludium cis?moll op. 45, Dvě nokturna op. 62

Rafał Blechacz - klavír. Produkce: Arend Prohmann. Text: A, N, F, polsky. Nahráno: 7/2007, Friedrich-Ebert-Halle, Hamburg-Harburg. Vydáno: 2007. TT: 58:08. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 6592 (Universal Music).

Chopinovská klavírní soutěž ve Varšavě se řadí k nejnáročnějším a nejsledovanějším světovým klavírním soutěžím vůbec. V samotném Polsku je pak vnímána jako prestižní událost prvořadého významu, patřící k nejvzácnějšímu "rodinnému stříbru." Dvaadvacetiletý polský pianista Rafał Blechacz , vítěz posledního ročníku chopinovské soutěže v roce 2005, dodal tomuto "rodinnému stříbru" nebývalý lesk. Jeho soutěžní výkon byl tak jedinečný, že porota nejenže mu udělila první cenu a tři další mimořádné ceny, ale že se dokonce - aby zdůraznila Blechaczovu výjimečnost - rozhodla neudělit cenu druhou. Soutěže se zúčastnilo 257 pianistů z 35 zemí a je příznačné, že všechny další ceny (dvě třetí, dvě čtvrté a jedna šestá, pátá nebyla udělena) putovaly kompletně do Asie. Zajímavým detailem je také skutečnost, že Blechacz vyrůstal mimo velká kulturní centra: narodil se v severopolském městečku Naklo nad Notecią a hru na klavír studoval u prof. Katarzyny Popowe-Zydroń na Hudební akademii v nedaleké Bydgoszczi. Vítězství v chopinovské soutěži přineslo Blechaczovi kontrakt s Deutsche Grammophon na natočení CD s Chopinovými Preludii . Už po poslechu několika prvních čísel je zjevné, čím Blechacz porotu okouzlil. Jeho hra je totiž nesmírně svěží, čistá a poetická, pianista nic nepředstírá, hudba plyne naprosto přirozeně, lehce a samozřejmě. Tohoto účinku dosahuje Blechacz zdánlivě jednoduchými prostředky: živými tempy, pevným rytmem s jemnými "samozřejmými" rubaty, zřetelným a barevným úhozem, přehledně stavěnou formou a nečekaně střídmou pedalizací. Do každé skladby pak ještě dokázal vložit překvapující drobný detail, při kterém posluchač doslova zjihne. Stokrát obehrané skladby připomínají v Blechaczově podání rozkvetlou jarní louku v ranním slunci a není pochyb, že se tato nahrávka velmi blíží tomu, co bychom mohli nazvat "chopinovským ideálem" počátku jednadvacátého století.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.