Frédéric Chopin – 24 preludií op. 28, Preludium As dur op. posth., Preludium cis moll op. 45, Dvě nokturna op. 62

Rafał Blechacz – klavír. Produkce: Arend Prohmann. Text: A, N, F, polsky. Nahráno: 7/2007, Friedrich-Ebert-Halle, Hamburg-Harburg. Vydáno: 2007. TT: 58:08. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 6592 (Universal Music).

Chopinovská klavírní soutěž ve Varšavě se řadí k nejnáročnějším a nejsledovanějším světovým klavírním soutěžím vůbec. V samotném Polsku je pak vnímána jako prestižní událost prvořadého významu, patřící k nejvzácnějšímu „rodinnému stříbru.“ Dvaadvacetiletý polský pianista Rafał Blechacz , vítěz posledního ročníku chopinovské soutěže v roce 2005, dodal tomuto „rodinnému stříbru“ nebývalý lesk. Jeho soutěžní výkon byl tak jedinečný, že porota nejenže mu udělila první cenu a tři další mimořádné ceny, ale že se dokonce – aby zdůraznila Blechaczovu výjimečnost – rozhodla neudělit cenu druhou. Soutěže se zúčastnilo 257 pianistů z 35 zemí a je příznačné, že všechny další ceny (dvě třetí, dvě čtvrté a jedna šestá, pátá nebyla udělena) putovaly kompletně do Asie. Zajímavým detailem je také skutečnost, že Blechacz vyrůstal mimo velká kulturní centra: narodil se v severopolském městečku Naklo nad Notecią a hru na klavír studoval u prof. Katarzyny Popowe-Zydroń na Hudební akademii v nedaleké Bydgoszczi. Vítězství v chopinovské soutěži přineslo Blechaczovi kontrakt s Deutsche Grammophon na natočení CD s Chopinovými Preludii . Už po poslechu několika prvních čísel je zjevné, čím Blechacz porotu okouzlil. Jeho hra je totiž nesmírně svěží, čistá a poetická, pianista nic nepředstírá, hudba plyne naprosto přirozeně, lehce a samozřejmě. Tohoto účinku dosahuje Blechacz zdánlivě jednoduchými prostředky: živými tempy, pevným rytmem s jemnými „samozřejmými“ rubaty, zřetelným a barevným úhozem, přehledně stavěnou formou a nečekaně střídmou pedalizací. Do každé skladby pak ještě dokázal vložit překvapující drobný detail, při kterém posluchač doslova zjihne. Stokrát obehrané skladby připomínají v Blechaczově podání rozkvetlou jarní louku v ranním slunci a není pochyb, že se tato nahrávka velmi blíží tomu, co bychom mohli nazvat „chopinovským ideálem“ počátku jednadvacátého století.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: