sobota, 28. prosinec 2002

Franz Schubert: Winterreise

Napsal(a) 

booklet booklet
Jsou nahrávky, které prostě nezestárnou a budou stále oslovovovat svůj okruh posluchačů. Ve vynikající řadě Great Recordings of the Century vyšla nedávno jedna z nich - Schubertův písňový cyklus Zimní cesta v podání tehdy mladého Dietricha Fischera-Dieskaua a legendárního klavíristy Gerarda Moora . Sugestivní vyprávění melancholického příběhu spolu s nádherným přednesem se stalo na dlouhou řadu let vzorovým. Zpěvákova stavba frází, práce s významy textu, tvoření tónu, práce s dynamikou - to vše bylo pro svět zjevením. I když pěvecká legenda dnes už v podstatě veřejně nezpívá, jeho nahrávky pěvecký život přežily a jsem přesvědčen o tom, že budou mít co říct ještě mnoho let. Navíc pilíře barytonistovy stylově křišťálové interpretace německého písňového repertoáru pokračují v jeho žácích. Samozřejmě pěvecké hvězdy současnosti typu Matthiase Goerna nebo Thomase Quasthoffa zpívají už Schuberta v lecčems jinak, ale základy zůstávají stejné. Při poslechu takto zazpívaného Schuberta mě pokaždé napadne: Škoda, že něco takové od českého zpěváka nikdy neuslyším. Jistě by to chtělo, aby se vůbec u nás narodil tak nádherný hlas, aby znal detailně jazyk, ale jistě je to zapříčiněno i absencí pedagogů, kteří by byli schopni a kompetentní objevovat s žáky nádherný svět německé písně (a nejen německé). Jako by pro ně byla píseň pouze vhodnou technickou přípravou k áriím. Když už český zpěvák sáhne třeba právě po Schubertovi, propadne většinou operním manýrám. A když už se poctivě a promyšleně snaží o stylovost, tak narazí na svoje pěvecké mantinely. Proto budou takovéto nahrávky pro nás zatím jenom nedostižným vzorem.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 74:36

Nahráli: Dietrich Fischer-Dieskau - baryton, Gerald Moore - klavír

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.