booklet
Po minulém schubertovském CD, na němž
Mitsuko Uchida nádherně "vyprávěla"
Sonátu Es dur D568 a Moments musicaux D780 , přináší tato vynikající japonská pianistka dvě sonáty zcela jiného ražení.
Sonáta a moll D537 nezapře silný vliv Beethovenův, a to především heroickým vyzněním hlavního tématu první věty i dramatickým hlavním tématem věty finální. Neméně zaujme i její rafinovaný formální a harmonický průběh.
Sonáta A dur D664 tvoří tomuto beethovenskému dílu působivý kontrast svou zpěvností, "jarní" náladou i jednoduchou stavbou. Mezi obě sonáty vložila Mitsuko Uchida pro odlehčení
Tři německé tance D820 a sadou
Německých tanců D720 svou poslední schubertovskou nahrávku uzavírá. Přestože je Mitsuko Uchida pověstná svými extrémně pomalými tempy, překvapí své posluchače hned v první větě Sonáty a moll tím, že volí tempo naprosto běžné. Tempo finální věty se zdá být dokonce nepatrně rychlejší, a kupodivu ani volná věta se v tempu neliší od toho, co jsem zvyklí v této sonátě slýchat. I v rychlých tempech dokáže ovšem Mitsuko Uchida obdivuhodně pracovat s časem a "vyprávět" bez nejmenšího náznaku spěchu. Ba dokonce bychom místo slova "vyprávět" mohli použít slovo "zpívat". Zpěvností svého tónu a především úžasnou barevností své hry se Mitsuko Uchida řadí mezi největší současné kouzelníky klavíru. Její Steinway zní nejen jako lidský hlas v nejjemnějších citových odstínech, ale dokáže přebírat i barvu jiných nástrojů. Dokonalou ukázkou je kupříkladu "instrumentace" volné věty Sonáty a moll. Jejímu hlavnímu tématu, skladatelem potřikrát různě stylizovanému, "namíchala" Mitsuko Uchida ve své alchymistické zvukové dílně naprosto neuvěřitelné orchestrální barvy. Německé tance pak přestávají být v jejím podání taneční kusy a stávají se okouzlujícími náladovými obrázky, v nichž se barvy, zpěv a čas prolínají v jakémsi novém, netušeném prostoru.
Vydavatel: Philips / Universal Music
Stopáž: 63:35
Nahráli: Mitsuko Uchida - klavír
Body: 6 z 6 - tip Harmonie