středa, 12. březen 2003

Franz Schubert: Klavírní sonáty a moll D537, A dur D664, Zwölf Deutsche D790, Sechs Deutsche D820

Napsal(a) 

booklet booklet
Po minulém schubertovském CD, na němž Mitsuko Uchida nádherně "vyprávěla" Sonátu Es dur D568 a Moments musicaux D780 , přináší tato vynikající japonská pianistka dvě sonáty zcela jiného ražení. Sonáta a moll D537 nezapře silný vliv Beethovenův, a to především heroickým vyzněním hlavního tématu první věty i dramatickým hlavním tématem věty finální. Neméně zaujme i její rafinovaný formální a harmonický průběh. Sonáta A dur D664 tvoří tomuto beethovenskému dílu působivý kontrast svou zpěvností, "jarní" náladou i jednoduchou stavbou. Mezi obě sonáty vložila Mitsuko Uchida pro odlehčení Tři německé tance D820 a sadou Německých tanců D720 svou poslední schubertovskou nahrávku uzavírá. Přestože je Mitsuko Uchida pověstná svými extrémně pomalými tempy, překvapí své posluchače hned v první větě Sonáty a moll tím, že volí tempo naprosto běžné. Tempo finální věty se zdá být dokonce nepatrně rychlejší, a kupodivu ani volná věta se v tempu neliší od toho, co jsem zvyklí v této sonátě slýchat. I v rychlých tempech dokáže ovšem Mitsuko Uchida obdivuhodně pracovat s časem a "vyprávět" bez nejmenšího náznaku spěchu. Ba dokonce bychom místo slova "vyprávět" mohli použít slovo "zpívat". Zpěvností svého tónu a především úžasnou barevností své hry se Mitsuko Uchida řadí mezi největší současné kouzelníky klavíru. Její Steinway zní nejen jako lidský hlas v nejjemnějších citových odstínech, ale dokáže přebírat i barvu jiných nástrojů. Dokonalou ukázkou je kupříkladu "instrumentace" volné věty Sonáty a moll. Jejímu hlavnímu tématu, skladatelem potřikrát různě stylizovanému, "namíchala" Mitsuko Uchida ve své alchymistické zvukové dílně naprosto neuvěřitelné orchestrální barvy. Německé tance pak přestávají být v jejím podání taneční kusy a stávají se okouzlujícími náladovými obrázky, v nichž se barvy, zpěv a čas prolínají v jakémsi novém, netušeném prostoru.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 63:35

Nahráli: Mitsuko Uchida - klavír

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.