úterý, 9. srpen 2011

Franz Liszt - Etudes d‘exécution transcendante S 139

Napsal(a) 

Franz Liszt - Etudes d‘exécution transcendante S 139 Franz Liszt - Etudes d‘exécution transcendante S 139

Vesselin Stanev – klavír . Text: A, N, F. Nahráno: 4. – 6. 1. 2010, Teldex Studio, Berlín. Vydáno: 2010. TT: 64:45. DSD. 1 CD Sony Music 8869765844 2.

Obdivuji každého pianistu, který je schopen naučit se všech dvanáct Lisztových Transcendentálních etud . Už jen prokousat se obrovským množstvím not, které často tvoří pouhou „zvukovou výplň“, vyžaduje totiž přinejmenším obrovskou trpělivost, nemluvě o tom, že interpret musí mít i mimořádně dobrou fyzickou kondici, neboť Transcendentální etudy kladou na hráče enormní technické nároky. Není proto divu, že pianisté hrají velmi často na koncertech pouze jednotlivé etudy. Sedmačtyřicetiletý bulharský pianista Vesselin Stanev je vzácnou výjimkou: nejenže se naučil všech dvanáct etud, ale dokonce je souborně (!) prováděl na svém loňském evropském koncertním turné. K velkému romantickému repertoáru má Stanev evidentně blízko: v jeho diskografii najdeme nejnáročnější díla romantické klavírní literatury, včetně kompletní nahrávky etud Chopinových. Jeho snímek Transcendentálních etud vzbuzuje bezpochyby respekt. Jedná se o umělecky poctivé provedení, jemuž se po technické i výrazové stránce dá stěží něco vytknout. Pokud se mi občas zdálo, že by v některých místech mohla být melodie vedena plastičtěji, pak se povětšinou jednalo o partie technicky tak náročné, že už jen zahrát v nich melodii dostatečně zřetelně lze považovat za úctyhodný výkon. Při opakovaném poslechu jsem pak v jednotlivých etudách objevoval stále nové a nové zajímavé detaily, díky nimž se tato nahrávka bezesporu posouvá nad „dobrý průměr“. Za pozornost stojí i mimořádně kvalitní Steinway se sametově měkkým a barevně vyváženým tónem. Stanev dokázal jeho předností skvěle využít: nástroj mu zní velmi kultivovaně, a to i v nejsilnější dynamice. Zvlášť sympaticky na mne působí to, že v místech, kde Liszt předepisuje forte či fortissimo (což mnohé pianisty přímo svádí k „třískání“), Stanev nezřídka hraje jen mezzoforte či dokonce piano. Měl-li bych vybrat nejzajímavější čísla, určitě by to byla Etuda č. 10 , kterou Stanev podává s mimořádným švihem a s velkou fantazií, a vedle ní překrásně poeticky pojatá Etuda č. 3 Paysage .

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.