středa, 5. srpen 2009

František Novotný - In Harmonia

Napsal(a) 

František Novotný - In Harmonia František Novotný - In Harmonia

(Fauré: Apres un reve, Elgar: La Capricieuse, Salut d'amour, Massenet: Meditace z opery Thais, Rubinštejn: Romance, Rachmaninov: Vocalise, Paganini: Fantazie Mojžíš, Arzoumanov: Tři nostalgické valčíky, Ravel: Tzigane, Piece en forme de habanera, Strauss/Příhoda: Valčíky z opery Růžový kavalír, Korngold: Mnoho povyku pro nic)

František Novotný - housle, Serguei Milstein - klavír. Text: Č, A. Nahráno: 9/2005, 5/2007, studio Českého rozhlasu Brno. Vydáno: 2007. TT: 76:42. DDD. 1 CD Radioservis CR0393-2.

Z čista jasna se zrodil lahůdkový český houslový titul. Vkusný, inteligentně sestavený program, příjemný, decentní booklet a hlavně na naše poměry neobyčejně vysoká interpretační úroveň. Každý špičkový houslista chce mít aspoň jedno album drobniček; záměrně se vyhýbám označení přídavky, protože některé tituly jimi nejsou. František Novotný nepatří mezi absolutní světovou špičku, není hvězdou známých periodik, neokupuje ceny významných gramofonových soutěží. Nemá tak opojný tón jako Anne-Sophie Mutter, nemá možná tak brilantní techniku jako Hilary Hahn nebo Maxim Vengerov, není takový provokatér jako Gidon Kremer nebo Nigel Kennedy, má však kvality, které jej staví na roveň většině mezinárodní konkurence: neomylný cit pro styl, pro proporce skladby, poctivost v technice a v práci s každým detailem, noblesní, ušlechtilý projev, nepřestávající hledání nového, neokázalost, nepovrchnost. Z jeho hry jsem měl vždy pocit, že je v každém okamžiku "v harmonii". Dramaturgie obsahuje tři zajímavé okamžiky. Program končí jím milovaným Korngoldem, kterého důsledně už léta jako správný Brňák propaguje. Tentokrát je to výběr z baletní hudby k Shakespearově hře Mnoho povyku pro nic . Arzoumanovovy valčíky se ocitly na desce asi kvůli pianistovi... Paganiniho variace hraje velmi dobře, ale tónově bohatého a technicky sugestivního podání Menuhina, Accarda či Gringoltse nedosahuje. Diskofil asi ihned zapne 11. track, aby mohl porovnávat. Ravelova Cikána hraje Novotný po svém a nelze mu v podstatě nic vytknout, až na to, že dokonalost mohla být okořeněna živočišností a výraznějším vzletem. Já osobně si raději poslechnu Mutterovou, Neveu nebo Vengerova.

I díky výborné režii (Petr Řezníček) se jedná o velmi příjemný titul, podle mě nejzajímavější houslové album české firmy druhé poloviny roku 2007.

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.