čtvrtek, 6. leden 2011

František Jiránek - Concertos & Sinfonias

František Jiránek - Concertos & Sinfonias František Jiránek - Concertos & Sinfonias

(Koncerty pro fagot, smyčce a basso continuo g moll a F dur, Koncert G dur pro flétnu, smyčce a basso continuo, Koncert pro housle, smyčce a basso continuo, Sinfonie D dur a F dur)

Sergio Azzolini – fagot, Marina Kataržnová – housle, Jana Semerádová – flétna, umělecká vedoucí, Collegium Marianum (Lenka Torgensen, Vojtěch Semerád, Martina Štillerová, Magdalena Malá, Martin Kalista, Veronika Jíchová, Hana Fleková, Lukáš Verner, Sebastian Knebel). Produkce: Matouš Vlčinský. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 7/2010, kostel Panny Marie Královny Andělů, Klášter kapucínů v Praze. Vydáno: 2010. TT: 66:50. DDD. 1 CD Supraphon SU 4039-2.

Česká instrumentální hudba první poloviny 18. století není počtem nijak oslňující, ale ukazuje se, že stojí za to ji hledat a vyzvedávat z našich i zahraničních archivů. Ve svých špičkových projevech pak může konkurovat známým jménům evropských dějin. Patří sem i František Jiránek (1698 – 1778), o němž Václav Kapsa ve výborném textu bookletu píše, že působil u dvora hraběte Václava Morzina. Protože věřil v jeho talent, poslal jej dokonce v letech 1724 – 1726 sbírat zkušenosti do Benátek a je pravděpodobné, že se Jiránek dostal do kontaktu s Antoniem Vivaldim. Ostatně o vnímavosti a schopnosti absorbovat pozitivní italské inspirace svědčí i repertoár na této desce. Všechny skladby jsou kompozičně více či méně vynalézavé, velmi melodické a mají svým způsobem „italský“ esprit. Na Jiránkovi je nutné ocenit, že jakkoliv byl otevřený vůči hudbě, kterou kolem sebe slyšel nebo kterou dokonce asi obdivoval, tak uměl tyto inspirace kreativně zpracovat a využít k naplnění svých idejí.

Potěšení z hudby Františka Jiránka je však o to větší, že se jedná o špičkovou nahrávku. Všichni tři sólisté jsou skutečnými mistry svých barokních nástrojů. Přesto musím zvlášť ocenit tónové kvality Jany Semerádové (viz lahodné Adagio Koncertu G dur ). Perlami jsou v mých uších také úvodní věta Fagotového koncertu g moll , Allegro Houslového koncertu d moll a Allegro assai Sinfonie F dur . Vysoké hodnocení je tedy oceněním nejen dramaturgické objevnosti projektu, ale i interpretační úrovně sólistů i celého souboru. Škoda že stejně vynalézavý není i výtvarný design bookletu.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.