pátek, 23. květen 2003

František Benda: Sinfonie

Prohloupil by každý, kdo by si poslechl prvních pár taktů Bendových sinfonií v pojetí souboru Ars Rediviva a vypnul je se slovy: "Ano, takhle se to tehdy dělalo." Držíme v ruce digitální přepis nahrávky, která vznikla přesně před třiceti lety. Od Milana Munclingera to byl ve své době průkopnický počin, který nebyl dodnes překonán. Dnešní editoři prokázali snímku dobrou službu, že jej vybavili původním Munclingerovým komentářem z roku 1974. Dovíme se z něj mnohé o výjimečnosti dramaturgického záměru - realizátor považoval za nutné obhájit Františka Bendu před tehdejšími názory, že jde jen o jakéhosi nedokonalého předchůdce velkých mistrů.

Tento snímek dokázal a stále dokazuje, že kdysi slavné Bendovy sinfonie jsou živou a zajímavou hudbou. Hra souboru Ars rediviva nás i po třiceti letech zaujme svou precizností a dokonalou souhrou, celá nahrávka působí záviděníhodně usazeným dojmem. Dnešní ucho je už samozřejmě přivyklé pokročilejším snahám o autentickou interpretaci a v Munclingerově pojetí bude mnohé postrádat. Těžká či lehká doba, výraznější melodická fráze, disonance - všechno tu plyne v jedné odměřené stylizaci, s určitým zdvořilým nadhledem, a při poslechu několikáté sinfonie už začíná působit jednotvárně. Kde jsou ona pověstná bendovská adagia, která prý kdysi mocně dojímala posluchače?

Ovšem právě v tomto pojetí, přísně objektivním, ukázněném a "klasicistním", můžeme najít velký kus muzikantské poctivosti. Máme před sebou jakýsi první stupeň ponoření do staré hudby, založený (prozatím) na vědomém oproštění od romantických interpretačních zvyků. Munclingerovo pojetí tlumočí Bendovu hudbu solidním způsobem, který je i po třiceti letech nejen přijatelný, ale i inspirativní. Pokud nevznikne výrazně lepší nahrávka, jistě po něm posluchač rád sáhne i po několika dalších desetiletích.

Stopáž: 43:59 + 39:27

Nahráli: Ars Rediviva, Milan Munclinger