pátek, 9. únor 2007

Frank Peter Zimmermann, Heinrich Schiff: Honegger, Martinů, Bach, Pintscher, Ravel

Napsal(a) 

Frank Peter Zimmermann, Heinrich Schiff: Honegger, Martinů, Bach, Pintscher, Ravel Frank Peter Zimmermann, Heinrich Schiff: Honegger, Martinů, Bach, Pintscher, Ravel

Frank Peter Zimmermann – housle, Heinrich Schiff – violoncello. Produkce: ECM Production. Text: A, N. Nahráno: 8/2004 a 1/2005, Propstei St. Gerold a Festeburgkirche, Frankfurt am Main. Vydáno: 2006. TT: 63:31. DDD. 1 CD ECM New Series 1912 (distribuce 2HP Production).

Každé nové CD z řady ECM New Series je pro mne malým svátkem. Vysoká výtvarná hodnota obalu již tradičně koresponduje s vynikajícím obsahem. Po tomto předpojatém úvodu, který nezakládá ideální podmínky pro nezaujaté hodnocení nahrávky, se tedy pojďme podívat, co nám kuchaři z kuchyně ECM tentokrát předkládají za lahůdky. CD houslisty Franka Petera Zimmermanna a violoncellisty Heinricha Schiffa je umně připraveným pokrmem ze zdánlivě nesourodých surovin. Ale jak víme, právě překvapivé kombinace chutí jsou skutečným magnetem gurmánů. Co mají společného Arthur Honegger, Bohuslav Martinů, Johann Sebastian Bach, Matthias Pintscher a Maurice Ravel? Asi tolik, co meloun se šunkou. Na první pohled vypadají docela odlišně, ale jejich kombinace má zkrátka něco do sebe. Když se budeme hodně snažit, najdeme jednotící prvky všech kompozic v kontrapunktické technice, respektive v lineárním vedení dvou samostatných rovnoprávných hlasů. Máme jedinečnou možnost zjistit, jak k dialogu nástrojů přistupovali skladatelé od baroka až po současnost, i když J. S. Bach není právě typickým představitelem své doby. Dokonce i Ravel, kterého bychom jen stěží označili za kontrapunktika, se ve své Sonátě pro housle a violoncello uchýlil ke dvouhlasému kontrapunktu. Stylově i výrazově k sobě mají pochopitelně nejblíže neoklasické kompozice Honeggera a Martinů, Sonatine VI pro housle a violoncello a Duo pro housle a violoncello č. 1 . Mezi dvěma Bachovými kánony (v kvintě a v oktávě) je vložena skladba německého skladatele Matthiase Pintschera (narozen 1971) Study I for „Treatise on the Veil“ (z roku 2004). Pintscher je autorem několika oper (Thomas Chatterton , 1998 či L’Espace dernier , 2004) a subjektivní výraz jeho kompozice uvedené na disku tvoří přirozený kontrast k přísně kontrapunkticky vypracovaným kánonům J. S. Bacha. Je skutečným potěšením poslouchat hudební rozhovor dvou silných individualit, jakými jsou Zimmermann a Schiff. Jejich projev, nikterak omezovaný technickou náročností skladeb, otvírá brány hudby dokořán.

Vydavatel: ECM/2HP Production

Stopáž: 63:31

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Martin Flašar

Působí jako odborný asistent na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Zabývá se hudební historiografií 20. a 21. století, vztahy mezi hudbou a technikou a estetikou multimédií. Je autorem a spoluautorem několika odborných knih a řady článků a studií, příležitostně spolupracuje s Českou televizí, Českým rozhlasem, odborným a denním tiskem. V letech 2010-2016 byl členem grantové komise MK ČR pro klasickou hudbu. Ve volném čase hraje na housle v jazzovém Indigo Quartetu a souborech věnujících se interpretaci staré hudby Musica Poetica a Ensemble Serpens Cantat.

 

 

  

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.