úterý, 30. červen 2009

François Couperin, Michel-Richard de Lalande: Leçons de Ténèbres

Napsal(a) 

François Couperin, Michel-Richard de Lalande: Leçons de Ténèbres François Couperin, Michel-Richard de Lalande: Leçons de Ténèbres

Emma Kirkby, Agnès Mellon – soprány, Charles Medlam – basová viola, Terence Charlston – varhany. Produkce: Robert Suff . Text: A, N, F. Nahráno: září 2005 v kostele St Martin‘s, East Woodhay, Hampshire, England. Vydáno: 2007. TT: 69:12. DDD. 1 CD BIS Records AB, Åkersberga, Sweden BIS-CD-1575 (distribuce Euromusica).

Nesmírně působivé a liturgicky propracované temné hodinky (latinsky tenebrae) jsou současnému návštěvníkovi katolických bohoslužeb neznámým pojmem. Už od 12. století se tak označovaly matutinum a laudy Svatého třídenní, tedy část officia Zeleného čtvrtku, Velkého pátku a Bílé soboty, které však Druhý vatikánský koncil rozčlenil a zkrátil. Proč se nazývají temné? Dříve se začínalo s matutinem po setmění či v noci (začátek dne se totiž počítal od západu slunce předchozího večera), nebo alespoň tak, aby se ukončilo před rozedněním. Navíc během hodinek se postupně zhasínaly všechny svíce až na poslední, která se odnesla za oltář. Nakonec tedy byla v chrámu naprostá tma, což symbolizovalo zatmění slunce při Kristově smrti a zármutek v těchto vrcholných dnech církevního roku vůbec. Nejčastěji se provádějí temné hodinky skladatelů vrcholné renesance a francouzských tvůrců druhé poloviny 17. století, v případě této nahrávky Couperinovy a Lalandovy. Čtveřice hudebníků natočila pět čtení z Lamentací proroka Jeremiáše na středu a pátek Svatého týdne. Obě sopranistky náleží oprávněně ve světě staré hudby ke světové špičce. Emma Kirkby zachází s hlasem téměř jako s nástrojem, Agnès Mellon má k tomu pozoruhodnou hlasovou barvu, finesy jejich zpěvu vyniknou o to více v duetu. Posluchač si může vychutnat zdobené, až afektovaně vyumělkované a hlavně ve všech nuancích interpretované vokální linky nad generálním basem. Lamentace proto nejsou jenom odzpívaným textem, ale zřetelným přednesem hudby se všemi jejími detaily a s širokou škálou výrazu od pokojného až po dramatický. Kvarteto interpretů obdivuhodně citlivě a s hlubokým vnitřním zaujetím natočilo křehkou hudbu vybízející k soustředění a přímo rozjímání a předkládanou nahrávkou nás přizvalo do akusticky skvělého kostela sv. Martina z Tours ve vesnici East Woodhay, kde pro posluchače připravilo opravdovou lahůdku pro uši. Je škoda, že jen takto zprostředkovaně může dnešní člověk navštívit tak výtečně zpívané temné hodinky.

Body: 5 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.