neděle, 14. prosinec 2003

Francois Couperin: Les Gôuts-réünis

Napsal(a) 

booklet booklet
V posledních letech svého života a vlády neměl Ludvík XIV. mnoho důvodů k radosti. Kromě neduhů stáří jej trápily válečné konflikty s Nizozemím a hlavně postupné ztráty potomků včetně zákonitého dědice trůnu. Ve chmurné atmosféře, která postihla celé Versailles, byl požádán jeden z vůdčích dvorních skladatelů Francois Couperin, aby se pokusil královu melancholii zmírnit. Na tento popud vznikly v letech 1714-1715 dvě řady instrumentálních skladeb: čtyř orchestrálních Concerts royaux a deseti komorních Les Gôuts-réünis . Když vyšla druhá z nich v roce 1722 tiskem pod názvem Les Gôuts-réünis, ou Nouveaux Concerts , jednotlivé koncerty zde nebyly číslovány od 1 do 10, nýbrž od 5 do 14 - Couperin tím chtěl naznačit návaznost na čtyři předchozí, velkolepěji pojaté kompozice. Deset komorních koncertů, určených pro jeden až dva nástroje (maximálně unisono posílené) a basso continuo, mělo krále rozptylovat na soukromých hudebních produkcích. Jejich povzbudivost tkvěla ve zvolených kompozičních prostředcích: formální výstavbou jsou to suity, tedy převažují taneční rytmy, mnohé netaneční části jsou pojaty programně (například 9. koncert nese italský název "Ritratto dell' amore " - "Portrét lásky " a jeho části se jmenují Půvab , Hravost , Laskavosti , Já nevím co, Přívětivost a další) a převažují durové tóniny. Couperin by ovšem nebyl barokním skladatelem, kdyby pro kontrast nepoužil také mollový tónorod a melancholické a zádumčivé věty. Osmý koncert nese název "V divadelním vkusu " a jeho části jsou teatrálně taneční, zpěvné, s lehce přehnanými afekty. Zkrátka, kdo by hledal vhodný příklad pro pochopení galantního stylu, který právě ve Francii a zásluhou Couperinovou začal směřovat hudební vývoj od pozdního baroka k hudebnímu vkusu druhé poloviny 18. století, s touto nahrávkou jej snad nelze nepochopit. Velkou zásluhu na tom mají interpreti francouzského souboru Les Talens Lyriques , kteří ve složení 2 housle, hoboj, fagot, příčná flétna, 2 violy da gamba, teorba a cembalo (Christophe Rousset ) bohatými přednesovými prostředky vyznívajícími velmi nenuceně a prostě vystihují celou škálu nálad všech drobných, krátkých vět. Nahrávka je vyrovnaným, suverénně provedeným dílem dotaženým ve všech detailech. Já být Ludvíkem, vyslechnutí Les Gôuts-réünis v tomto provedení by mne určitě postavilo na nohy!

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 70:11 + 68:27

Nahráli: Les Talens Lyriques, Christophe Rousset

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.