Francis Poulenc – Concerto pour deux pianos et orchestre, Concert Champetre, Suite Francaise

Jos van Immerseel – dirigent, klavír, Claire Chevalier – klavír, Kateřina Chroboková – cembalo, Anima Eterna Brugge. Text: F, A, N. Nahráno: 2008. Vydáno: 2011. TT: 58:22. DDD. Zig-Zag Territoires ZZT 110403.

Člen volného sdružení Les Six, Francis Poulenc, byl úžasnou houbou. V jeho skladbách uslyšíte nebo vytušíte řadu podnětů. Byl skutečně typickým reprezentantem „neo“ hudby minulého století. Deska bruselské firmy Zig-Zag Territoires nabízí tři předválečné skladby, kde přetavil (nebo téměř citoval) leccos – klasicismus, baroko, renesanci, Prokofjeva, Stravinského, filmové inspirace, symptomy romatismu à la Chopin atd. Dlužno dodat, že to neudělal vůbec špatně a dobře se to poslouchá. Mám sice raději neosvět Stravinského, Honeggera nebo Martinů, ale deska si určitě ve světě a možná i u nás najde řadu posluchačů. Nejkompaktnější a skladebně nejzajímavější je Koncert pro dva klavíry a orchestr d moll (1932), kde sólové party skvěle hrají Jos van ImmerseelClaire Chevalier . Suite Francaise (1935) se silným vkladem žesťů je návratem do doby Rameaua, Lullyho a Clementa Janequina. Melodikou dokonce po svém souzní z vánoční dobou (Carillon).

O Poulencovi je známo, že měl výjimečný cit pro specifika nástrojů (i hlasů), takže sólové party jeho instrumentálních (i vokálních) skladeb nejsou sice snadná, ale umělci je mají rádi. Concert Champetre sem rozhodně patří a cembalisté jej jistě rádi hrají. Immeseelova „dvorní“ cembalistka Kateřina Chroboková (i varhanice) hraje melodicky až marnotratně hýřivý (někde až kýčovitý, viz Andante) koncert skvěle, virtuózně (báječné Finale) a transparentně.

Jos van Immerseel se svým orchestrem Anima Eterna už dávno nehrají jen baroko, ale stále častěji přicházejí s pozoruhodnými projekty hudby 19. a 20. století. Tento k nim bezesporu patří.