Francesco Cavalli – Vespero delli cinque Laudate

Coro Claudio Monteverdi, Quoniam Ensemble, Ensemble de Saqueboutiers, Bruno Gini . Text: A, N, I. Nahráno: 5/2006, S. Bassiano, Lodi. Vydáno: 2006. TT: 63:18. DDD. 1 CD Dynamic CDS 520 (distribuce Euromusica).

Francesco Cavalli (1602 – 1676) je dnes znám především jako benátský operní skladatel. Podobně jako u Claudia Monteverdiho však značná část Cavalliho umělecké kariéry byla spojena s chrámem sv. Marka, kam jej Monteverdi také roku 1616 přijal coby sopranistu a kde nakonec roku 1668 zaujal místo svého někdejšího učitele. Během celého života proto Cavalli komponoval nejen opery, ale i skladby duchovní – především žalmy a mariánské antifony v starším kontrapunktickém i moderním koncertantním stylu. Některé z nich také využívají oblíbenou benátskou (respektive svatomarkovskou) dvojsborovou techniku a bohaté nástrojové obsazení. Právě tyto posledně jmenované prvky jsou také vydatně zastoupeny na nahrávce Bruna Giniho , který se duchovní hudbě italského seicenta věnuje již více než dvacet let. První část nahrávky tvoří ojedinělý dvojsborově koncipovaný nešporní cyklus pětice žalmů začínajících slovem LaudateMagnificat z roku 1675, proti nimž Gini postavil další skladby v modernějším, totiž sólisticky koncertantním a virtuóznějším pojetí: šestihlasé Magnificat , dvojici tříhlasých motet Plaudite, cantate cimbalisIn virtute tua Domine , a dva osmihlasé žalmy, které od první části oddělil instrumentální canzonou. Z dramaturgického hlediska se jedná o zajímavé srovnání různého přístupu téhož autora k zhudebnění stejných či podobných textů, jako celek je však nahrávka posluchačsky poněkud náročnější. Sbor Coro Claudio Monteverdi di Crema se představuje v pěkném zvuku a standardním výkonu, avšak celkově bez výraznějších rysů. Podobně působí i v bookletu nejmenovaní sólisté, z nichž nejlepší je tenorista Mario Ceccetti , zatímco kontratenoři spíše unaví. Instrumentální složku zajistily ansámbly Quoniam (dulciany) a Ensemble de Saqueboutiers . Témbry dulcianů, cinků a pozounů vytváří pěkné kombinace a v dvojsborových skladbách příjemně dobarvují vokální hlasy, v sólových plochách je ale také občas slyšet drobná nepřesnost v souhře či nasazení. Přestože tedy nahrávka nepostrádá zajímavosti, celkový dojem není příliš vysoký.