pátek, 20. únor 2009

Francesco Cavalli - Vespero delli cinque Laudate

Coro Claudio Monteverdi, Quoniam Ensemble, Ensemble de Saqueboutiers, Bruno Gini . Text: A, N, I. Nahráno: 5/2006, S. Bassiano, Lodi. Vydáno: 2006. TT: 63:18. DDD. 1 CD Dynamic CDS 520 (distribuce Euromusica).

Francesco Cavalli (1602 - 1676) je dnes znám především jako benátský operní skladatel. Podobně jako u Claudia Monteverdiho však značná část Cavalliho umělecké kariéry byla spojena s chrámem sv. Marka, kam jej Monteverdi také roku 1616 přijal coby sopranistu a kde nakonec roku 1668 zaujal místo svého někdejšího učitele. Během celého života proto Cavalli komponoval nejen opery, ale i skladby duchovní - především žalmy a mariánské antifony v starším kontrapunktickém i moderním koncertantním stylu. Některé z nich také využívají oblíbenou benátskou (respektive svatomarkovskou) dvojsborovou techniku a bohaté nástrojové obsazení. Právě tyto posledně jmenované prvky jsou také vydatně zastoupeny na nahrávce Bruna Giniho , který se duchovní hudbě italského seicenta věnuje již více než dvacet let. První část nahrávky tvoří ojedinělý dvojsborově koncipovaný nešporní cyklus pětice žalmů začínajících slovem LaudateMagnificat z roku 1675, proti nimž Gini postavil další skladby v modernějším, totiž sólisticky koncertantním a virtuóznějším pojetí: šestihlasé Magnificat , dvojici tříhlasých motet Plaudite, cantate cimbalisIn virtute tua Domine , a dva osmihlasé žalmy, které od první části oddělil instrumentální canzonou. Z dramaturgického hlediska se jedná o zajímavé srovnání různého přístupu téhož autora k zhudebnění stejných či podobných textů, jako celek je však nahrávka posluchačsky poněkud náročnější. Sbor Coro Claudio Monteverdi di Crema se představuje v pěkném zvuku a standardním výkonu, avšak celkově bez výraznějších rysů. Podobně působí i v bookletu nejmenovaní sólisté, z nichž nejlepší je tenorista Mario Ceccetti , zatímco kontratenoři spíše unaví. Instrumentální složku zajistily ansámbly Quoniam (dulciany) a Ensemble de Saqueboutiers . Témbry dulcianů, cinků a pozounů vytváří pěkné kombinace a v dvojsborových skladbách příjemně dobarvují vokální hlasy, v sólových plochách je ale také občas slyšet drobná nepřesnost v souhře či nasazení. Přestože tedy nahrávka nepostrádá zajímavosti, celkový dojem není příliš vysoký.

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.