čtvrtek, 29. listopad 2007

Felix Mendelssohn-Bartholdy - Sonáta D dur pro 2 klavíry, Sonátová věta g moll, Sen noci svatojánské pro klavír na 4 ruce, Andante con Variazioni op. 83a pro klavír na 4 ruce

Napsal(a) 

Felix Mendelssohn-Bartholdy - Sonáta D dur pro 2 klavíry, Sonátová věta g moll, Sen noci svatojánské pro klavír na 4 ruce, Andante con Variazioni op. 83a pro klavír na 4 ruce Felix Mendelssohn-Bartholdy - Sonáta D dur pro 2 klavíry, Sonátová věta g moll, Sen noci svatojánské pro klavír na 4 ruce, Andante con Variazioni op. 83a pro klavír na 4 ruce

Duo Egri & Pertis: Monika Egri, Attila Pertis - klavír. Produkce: Zoltán Osváth, Tibor Alpár. Text: A, N, F, M. Nahráno: 2/1999, 12/2005, Hungaroton Studio, Budapešť. Vydáno: 2006. TT: 71:14. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32410 (distribuce Panther).

Skladby na tomto CD lze z velké části označit jako opravdové rarity. Sonátu D dur pro dva klavíry a Sonátovou větu g moll napsal Mendelssohn ve svých deseti letech. Obě díla byla objevena teprve nedávno a údajně se jedná o skladatelovy nejstarší dochované kompozice. Přestože v těchto dětských výtvorech ještě neuslyšíme nic z "pozdějšího" Mendelssohna, je jejich řemeslné zpracování více než obdivuhodné. Sonáta D dur vychází z hudby pozdního klasicismu, je plná půvabných a vtipných nápadů a rozhodně obstojí ve srovnatelné produkci renomovaných "dospělých" Mendelssohnových současníků, jako byli kupříkladu Clementi, Czerny nebo Hummel. Sonátová věta g moll je v celkovém vyznění romantičtější, ale i ona má k vrcholným Mendelssohnovým dílům daleko. Obě tyto skladby jsou na CD označeny jako "first recording". Spolu s nimi nese toto označení i čtyřruční verze scénické hudby ke Snu noci svatojánské . Čtvrtou a poslední skladbou tohoto CD je Andante con Variazioni op. 83a , jedno z nejoblíbenějších čísel romantického čtyřručního repertoáru. Renomované maďarské klavírní duo Monika Egri a Attila Pertis natočilo řadu vysoce ceněných CD a není pochyb, že i tato nahrávka jim bude sloužit ke cti. Sonáta D dur má v jejich podání potřebnou brilanci, jiskru a vtip. Sonátová věta g moll vyznívá sice trochu ploše (asi by snesla romantičtější pojetí, víc kontrastů i pedálu), ale tenhle dojem napravují oba pianisté hned v následujícím Snu noci svatojánské. Tuto suitu lze považovat za vrchol celého projektu. Interpreti ji obdařili nejen obdivuhodnou lehkostí, průzračností, ale navíc také kouzelnými barvami, takže skladba vzbuzuje iluzi pohádkového divadelního představení. Přestože trvá téměř třičtvrtěhodinu, děje se v ní toho tolik, že se ani na chvíli nenudíme. Závěrečné Andante con Variazioni bohužel nepůsobí už tak přesvědčivě. I když se také v tomto případě jedná o velmi dobrý výkon, uslyšíme ve skladbě řadu míst, kde bychom - stejně jako v Sonátově větě g moll - čekali od interpretů této úrovně víc tvůrčí fantazie.

Body: 0 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.