Ex libris

Máte-li rádi různé televizní soutěže, zkuste si jen tak pro sebe odpovědět na otázku: „U koho studoval Johann Sebastian Bach?“ Nápovědu vám bohužel nenabídnu, ale můžete se poradit s přáteli (třeba na telefonu). Víte? Nevíte? Nemusíte věšet hlavu, neboť s takovou otázkou byste se v žádné televizní soutěži, kde musí být správná odpověď jednoznačná, rozhodně nesetkali. Samozřejmě, že se mladému Johanu Sebastianovi dostalo základů hudebního vzdělání nejprve od otce, poté od staršího bratra a také ve škole sv. Michaela v Lneburgu, ale kdo ho naučil komponovat tak, že se Bach zařadil mezi nejvýznamnější postavy hudební historie? Na takto položenou otázku může alespoň částečně odpovědět CD francouzského souboru La Fenice , který sáhl do mistrovy „knihovny“ pro skladby jemu důvěrně známé. Předtím, než se nahrávka uskutečnila, bylo zapotřebí usilovné práce muzikologů, kteří se pokusili zrekonstruovat alespoň část Bachovy sbírky hudebnin na základě inventáře pořízeného po jeho smrti a řady dalších pramenů.

Výběr skladeb na CD zahrnuje především hudbu německou (J. M. Bach, J. Pachelbel, J. A. Reineken, J. Rosenmller, J. J. Fux, D. Buxtehude) a francouzskou (A. Raison, N. De Grigny, J.-H. d'Anglebert), nechybějí ovšem ani Italové (G. Frescobaldi, T. Albinoni) a samozřejmě ani Johann Sebastian Bach. Soubor La Fenice na této nahrávce bravurně předvádí, jak mu sluší chameleoní kůže a s jak suverénním nadhledem je možno střídat různé styly barokní hudby. Nebudu se tajit tím, že mně tento disk po všech stránkách nadchl a navíc inspiroval ke společenské hře „O jakou Bachovu skladbu se jedná?“. Pravidla si může stanovit každý „pořadatel“ sám, vítězem se stane ten, kdo se nenechá zmást. Hezkou zábavu!

Vydavatel: Classic

Stopáž: 67:15, 68:40

Nahráli: La Fenice, Jean Tubéry