úterý, 18. červen 2002

Estrella Morente: My Songs And A Poem

Spíš vzít za ruku a přivést na koncert nebo k nahrávce, než hledat ta správná slova o flamencu; buď z vás totiž padají fráze nebo blbosti. Protože kdo by od vás asi tak vzal, že "zpívat cante grande (velkou píseň) znamená dát do toho celé své já: vlasy, ruce, kyčle i duši ". Od dvacetileté krásky Estrelly Morente ale už ano. Ve Španělsku ji mají za novou ikonu, pyšní na hlas šmahem přirovnávaný k těm největším, jaké Andalusie ve 2O. století přivedla na svět.

Jakoby rodiče pokoušeli osud, dávaje jí jméno Estrella - hvězda. Nebo s tím počítali: on - Enrique Morente , přeslavný zpěvák a velký flamencový inovátor dodnes v plné síle, ona - Aurora Carbonel , milovaná cikánská tanečnice.

V kapitolách týkajících se nuevo flamenco nesmí Enrique Morente chybět hned vedle Juana Pena El Librijano nebo Jorge Pardoa, řečeného 'Paco de Lucia saxofonu'. Od 8O. let brali flamenco jako "obrovskou a širokou řeku, do níž vtéká spousta rozmanitých říček a lokálních potůčků ", jak říká Faí× S. Duenas ze skupiny Radio Tarifa (viz portrét skupiny v minulém čísle), a tak do něho zasazovali blues, kubánskou i latinsko-americkou hudbu; Enrique pak především marockou. Skupina Ketama si na svá alba zvala anglického kontrabasistu Dannyho Thompsona i západoafrického hráče na koru Toumani Diabateho, Pata Negra to zase zkoušeli s rockem. "Poslouchala jsem otcovy desky a učila se z nich, stejně jako doma, když jsem sedávala tiše v koutku a poslouchala naše návštěvníky. Otec mi radil při výběru skladeb na albu a pomohl mi přemluvit ty nejlepší muzikanty, ale pak už nic ," říká Enriqueova dcera.

Na svém vysněném debutu dává přednost klasickému, tedy jestli něco takového vůbec existuje, čistému pojetí flamenca, s vokální expresivitou dohnanou do krajnosti a písním, které se nedají zazpívat se stejným nasazením několikrát za sebou. I proto je album natočeno živě. Estrelliny 'songy and poemy' jsou doslova spižírnou niterných emocí, neuhlídatelné vášnivosti i milostného vzplanutí; písně prosté jak vesnický dvůr, který ale najdete pouze u Granady nebo Cádizu, na samém jihu země, odkud také většina z nich pochází. Zlehka uchopených hospodyní, tedy spíš děvečkou, neskrývající i vlastní ambice: skladbu For Pastora složila Estrella sama, k Moguer si vypůjčila báseň andaluského básníka Juana Ramóna Jimeneze a o hudbu požádala otce.

Slyšíte tu pouze zpěvaččin hlas, povzbuzování fascinujících kytaristů - třeba těch od skupiny Ketama - rytmické tleskání dlaní a kastanět, dupot podpatků a spontánně se přidávající zpěváky.

Peter Gabriel, majitel značky Real World kdysi prohlásil, že flamenco je schopné rozbít i bolest. Pakliže vydal takovéhle album, které si okamžitě získalo celosvětovou pozornost, zřejmě mu na věčnost odešla málem polovina příbuzenstva.

Vydavatel: Real World (Monitor - EMI). 7243 8 11435 20. TT: 51:37 / Monitor - EMI

Stopáž: 51:37

Nahráli: Estrella Morente - voc, Afredo Lagos, Juan and Pepe Habichuela, Josemi and Juan Carmona, Manolo Sanlúcar - spanish g, Antonio Carmona - perc, Victor Merlo - b