čtvrtek, 11. březen 2004

Erki-Sven Tüür: Exodus

Jako zkušený tvůrce velkoplošných orchestrálních a vokálně-orchestrálních děl zachází estonský skladatel Erkki-Sven Tüür s orchestrálním materiálem velmi zdatně a v mezích stylu, na který přistoupil, také velmi originálně. Základem jeho kompoziční metody je práce s rytmizovanými zvukovými plochami jako s živou vlnící se hmotou. Témbro-rytmicky založená forma působí naprosto přirozeně, což je dobrý doklad toho, že 60. léta 20. století odkázala hudební historii vyhraněný sloh, který dnes, kdy už není aktuální, lze dobře rozpoznat a navíc se k němu lze vztahovat jako k plodné tradici. Nahrávka je pojmenována podle jedné ze tří Tüürových skladeb, které obsahuje - všechny (Koncert pro housle a orchestr , Aditus , Exodus ) pocházejí ze stejného období let 1998-2000 a jsou napájeny z téhož zdroje zvukové inspirace. Sólový part Houslového koncertu psal Tüür pro Isabelle van Keulen a vzhledem ke svému typu hudebního myšlení mu v rámci orchestrální hmoty přisoudil postavení dosti "rizikové". Nejde v něm o virtuózní efekt, ale snadno můžete nabýt dojmu, že v něm jde o doslova život. Hráčsky je hodně náročný a možná i vyčerpávající - zvukově ale není nezajímavý, i když je postaven z valné části na arpeggiích, rozkladech nebo rozsochatých linkách. Celkově jako by dílo bylo jakousi zvukovou materializací nervozity a chvatu v podobě, která je dobře srozumitelná a následně i dobře meditovatelná. V rozhovoru, který je součástí textové knížky, uvádí Erkki-Sven Tüür, že je mu stejnou měrou blízký jak minimalismus, tak modernismus, a dosti dobře tím vystihuje stylové vymezení své hudby. Zvukově i technicky má snímek velmi dobrou kvalitu. Booklet obsahuje podrobný článek Waltera-Wolfganga Sparrera o skladateli a o všech třech skladbách - včetně široce nahlédnutých souvislostí a detailní analýzy. Docela mě pobavilo, že článek je otištěn v němčině a v překladu do francouzštiny, zatímco pro anglicky mluvící posluchače je určena populárnější forma rozhovoru s autorem.

Vydavatel: New Series / 2HP Production

Stopáž: 61:07

Nahráli: Isabelle van Keulen - housle, City of Birmingham Symphony Orchestra, Paavo

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.