čtvrtek, 9. prosinec 2004

Erich Wolfgang Korngold, Richard Strauss: Sonáta pro housle a klavír G dur op. 6, Sonáta pro housle a klavír Es dur op. 18

Jméno Erich Wolfgang Korngold patřilo kdysi zázračnému dítěti, později zapomenutému a dnes opět s velkou pompou objevovanému skladateli. Do jaké míry si dnes Korngold svou pozornost zaslouží, nám může částečně odhalit i toto CD, kde je autorova raná houslová sonáta konfrontována s též ranou, poměrně málo hranou sonátou Richarda Strausse. Korngold napsal Sonátu G dur pro housle a klavír op. 6 jako patnáctiletý a skutečně můžeme dílo označit jako geniální vzhledem k věku autora. Čtyřvěté dílo je formálně na pomezí tradice tohoto žánru a zároveň již jejího opouštění. Délka 2. věty (je ze všech vět nejdelší) a vůbec délka celé sonáty (kolem 40 minut) poukazují na poměrnou nevázanost a ambicióznost mladého autora přijít s něčím novým. Především však melodie a harmonie se již vymaňují z romantického zvukového světa a naopak nám velice připomínají například Straussova Rosenkavaliera (zvláště 2. věta ) a vůbec nejnovější tendence v hudbě počátku 20. století. Také Straussova Sonáta Es dur op. 18 , která byla až donedávna opomíjenou skladbou, překvapuje - oproti Korngoldovi je to dílo ještě čistě "romantické" a místy velice lyrické. Zajímavé je, že jde o vůbec poslední komorní skladbu, kterou Strauss napsal, pak už se věnoval pouze operám a orchestrální tvorbě. Vzájemný vztah obou skladatelů, zahrnující Straussův obdiv malého génia Korngolda a opačně Korngoldovo uctívání "učitele" Strausse je dalším dramaturgickým opodstatněním této desky, interpretačně dobře zvládnuté houslistou Františkem Novotným a jeho ruským kolegou, klavíristou Sergueiem Milsteinem .

Vydavatel: Clarton

Stopáž: 72:37