neděle, 22. únor 2009

Ensemble Moravia - Hindemith, Berg, Schumann, Brahms

Napsal(a) 

Ensemble Moravia - Hindemith, Berg, Schumann, Brahms Ensemble Moravia - Hindemith, Berg, Schumann, Brahms

Ensemble Moravia: Igor Františák - klarinet, Eliška Novotná-Gazdová - klavír. Produkce: Igor Františák. Text: Č, A. Nahráno: 10/2006, koncertní sál Domu kultury Vítkovice, Ostrava. Vydáno: 2007. TT: 52:07. DDD. 1 CD PRO Records 102.

Projekty, v nichž figuruje jméno vynikajícího ostravského klarinetisty Igora Františáka , se vždy vyznačují zajímavou dramaturgií. Nejinak je tomu i na tomto CD, jež nabízí posluchačům reprezentativní výběr skladeb pro klarinet a klavír čtyř významných německých a rakouských autorů 19. a 20. století. Uměleckou partnerkou je tu Igoru Františákovi ostravská pianistka Eliška Novotná . Nutno dodat, že se nejedná o debutové CD - oba umělci pořídili před sedmi lety výborný snímek klarinetové Sonatiny B. Martinů pro label Slovart Records. Už tehdy bylo zjevné, že tu došlo k mimořádně šťastné konstelaci interpretů, a jejich nové společné CD tuto skutečnost plně potvrzuje. Z Hindemithovy Sonáty pro klarinet a klavír doslova dýchá pohoda, hudba plyne průzračně a vzdušně, se zvláštním lehkým nádechem melancholie. Ve Čtyřech kusech op. 5 Albana Berga provádějí oba interpreti zvuková kouzla téměř neuvěřitelná: barvy obou nástrojů do sebe vplývají tak neznatelně a rafinovaně, až máme mnohdy dojem, že hraje nástroj jediný. Tak sugestivní provedení těchto Bergových "pianissimových drobností" lze slyšet vskutku jen výjimečně. Dokonalou souhru a společné barevné cítění oceníme i v překrásně "vyzpívaných" či ještě spíše "vyprávěných" Fantasiestücke op. 73 Roberta Schumanna. Klarinet se tu svou barvou nezřídka blíží lidskému hlasu, klavír je ve své dikci nezaměnitelně schumannovský. Nahrávka vrcholí Brahmsovou Sonátou f moll op. 120/1 , jedním z posledních děl skladatelových. Sonáta klade na oba interprety nebývale vysoké nároky technické i výrazové. Igor Františák a Eliška Novotná jsou ovšem skvěle technicky vybaveni, takže při poslechu působí dojmem, že se technickými problémy vůbec nemusejí zabývat. Pokud jsem už v Schumannových Fantasiestücke měl dojem, že se klarinet blížil barvou i výrazem lidskému hlasu, pak v této skladbě získává podobné vlastnosti i klavír. Brahmsova Sonáta vyznívá jako důvěrný dialog dvou přátel, procházejících se parkem za slunného podzimního dne. Průsvitný mlžný opar, do něhož je Brahmsova hudba zahalena, má nesčetné jemné barevné odstíny, jež bychom čekali spíše od Debussyho než od "potemnělého" Brahmse. A volná věta, v níž vnímáme jen klidné a tiché plynutí času, patří k tomu nejkrásnějšímu, co lze na této nahrávce slyšet.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.