Engelbert Humperdinck – Hansel and Gretel

Judith Blegen – Gretel, Frederica von Stade – Hansel, Rosalind Elias – Čarodějnice, Jean Kraft – Gertrude, Michael Devlin – Peter. The Metropolitan Opera, Orchestra, Chorus and Ballet, Thomas Fulton – dirigent, David Stivender – sbormistr, Zachary Solov – choreograf, Bruce Donnell – režisér. Produkce: Nathaniel Merrill. Text: A, F, N. Nahráno: 25. prosince 1982, live, Metropolitan Opera House. Vydáno: 2010. TT: 103.00 min. Obraz. formát: NTSC Colour 4:3. Zvuk. formát: PCM Stereo, DTS 5.1. DVD Deutsche Grammophon 073 4348 (Universal Music).

Nejznámější romantická opera s pohádkovým příběhem o Jeníčkovi a Mařence, běžně uváděná v překladu pod titulem Perníková chaloupka německého skladatele Engelberta Humperdincka sehrála v historii newyorské Metropolitní opery stěžejní roli.

Po své premiéře 23. prosince 1893 ve Výmaru, kde ji dirigoval Richard Strauss, se objevila už v roce 1905 na repertoáru MET. Od té doby byla často zařazována do následujících sezon proslulé newyorské scény vždy ve vánočním období. 25. prosince 1931 se stala první operou, která byla živě přenášena americkým rozhlasem. V roce 1947 byla první metropolitní produkcí, k níž vedení opery svolilo, aby byla nahrána na zvukový nosič. Hudební historie MET stabilně potvrdila velký zájem o Humperdinckovu operu, která se zařadila k nejoblíbenějším evropským dílům amerického publika. Kouzelný příběh s dobrodružnou cestou dvou dětí putujících lesem až k perníkové chaloupce, volně upravila podle pohádky bratří Grimmů skladatelova sestra Adelheid Wette, která vybídla svého bratra ke zhudebnění. Libreto obdařila prostým jazykem s texty lidových písní, které Engelbert Humperdinck zasadil do rámce velké tříaktové romanticky prokomponované opery s velkoplošnou zvukovou orchestrací, ovlivněnou hudbou Richarda Wagnera, obohacenou veselými a líbivými melodiemi.

Opera na novém DVD je live záznamem nastudování, které není v originálním znění, ale v anglickém jazyce. Mladý dirigent Thomas Fulton řídil orchestr rozevlátými gesty. Hlavní melodické linie vokální i orchestrální v jeho pojetí mnohdy splývají s širokou orchestrací prokomponované faktury. Orchestr i sbor (sbormistr David Stivender) Metropolitní opery New York jsou výborné při interpretacích emocionálních obrazů laskavosti, lásky, bázně, strachu, radosti a veselosti.

Pěvecky vévodí nastudování z 25. prosince 1982 hlavní dvojice pohádkové opery, Mařenka sopranistky Judith Blegen a Jeníček ztvárněný mezzosopranistkou Fredericou von Stade . Obě krásně zpívají s umírněným operním pěveckým projevem, který skvěle podřídily vzájemnému souladu hravých gest a mimiky. V duetech působí neobyčejně sehraným dojmem. Jejich matka Gertruda Jean Kraft a otec Petr, košťatář Michael Devlin jsou po jejich boku ráznými a starostlivými rodiči, hudebně i psychologicky dodávají vztahům hlubší rozměr. Mezzosopranistka Rosalind Elias roli Čarodějnice obohatila povahovými rysy zrádného klamu a tajemnosti, její sóla i tria s dětmi jsou hudebním zážitkem technicky a emocionálně procítěných výkonů. Režisér Bruce Donnell operu rozehrál na velké ploše jeviště a především roztančil mnoho scén – nejen hrátky dětí ve světnici, s věnečky v lese a před perníkovou chaloupkou, ale i obrazy s anděly strážnými a finále se sborem po zlomení kletby, kdy zvířátka v lese shazují velké kostýmy, aby se před všemi zjevilo plno dětí, které byly zaklety. Scénograf a kostýmér Robert O‘Hearn obdařil scénu fantaskní velkolepostí s jemným citem pro perspektivní dimenzi prostoru, perníkové chaloupce navíc dodal prvky typické architektury germánských zemí s vysokými věžičkami a scénu tak citlivě lokalizoval k zemi rodného původu skladatele, libretistky i autorů předlohy. Režisér DVD Kirk Browning snímá záznam působivě s ohledem na pěvecké výstupy, ale v rámci celku jevištního ztvárnění i hráčů v orchestřišti zachovává často temné světelné plochy, které bohužel zabraňují viditelnosti detailů. Booklet DVD Deutsche Grammophon předkládá sice libreto ve třech světových jazycích a odbornou studii Richarda Evidona, profily těles i biografie interpretů zcela opomíjí. V operní historii má ale nový záznam opery z MET zásadní význam.