čtvrtek, 1. květen 2008

Emil Gilels - Early Recordings

Napsal(a) 

Emil Gilels - Early Recordings Emil Gilels - Early Recordings

Emil Gilels

Early Recordings

(Loeillet, Rameau, Schumann, Mendelssohn, Chopin, Liszt, Scarlatti, Beethoven, Medtner)

Emil Gilels - klavír. Produkce: David Butchart. Text: A, N, F. Nahrá-

no: 1935?-?1955, Moskva. Vydáno: 2006. TT: 56:32, 41:57. ADD. 2 CD Deutsche Grammophon 477 6370 (Universal Music).

Text bookletu začíná hezkou historkou: Artur Rubinstein navštívil v roce 1932 Oděsu a slyšel tam hrát šestnáctiletého Emila Gilelse. Po příjezdu domů prý řekl: "Jestli ten kluk přijde sem, tak to tu můžu zabalit." Nejstarší nahrávky, které nám nabízí Deutsche Grammophon na prvním CD tohoto dvojkompletu, pořídil Gilels o tři roky později, ve svých devatenácti letech. Všechny nahrané skladby jsou virtuózního charakteru: jak Schumannova Toccata op. 7 , tak Godowského transkripce Loeilletovy Gigue i Schumannův Der Kontrabandiste v transkripci Tausigově. Výběr skladeb je sám o sobě trochu zvláštní, ale provedení je opravdu skvělé. V kostce tu máme vše, co na Gilelsovi obdivujeme: sympatickou sebejistotu, úžasnou techniku, pevný, krásně znělý tón, dokonalý rytmus a neomylný cit pro stavbu. Nejinak je tomu i u ostatních skladeb na prvním disku: z roku 1937 pochází nahrávka Traumes Wirren R. Schumanna, z roku 1940 nahrávka Lisztovy Paganinské etudy č. 5 E dur , z roku 1947 nahrávky Prokofjevova PochoduLásky ke třem pomerančům a Mendelssohnova DuettaPísní beze slov , z roku 1949 nahrávka Chopinovy Balady č. 1 g moll . V první polovině padesátých let vznikly záznamy Lisztovy Uherské rapsodie č. 9 , Rameauovy La Rappel des oiseaux a pěti sonát D. Scarlattiho. S výjimkou Mendelssohnova Duetta a jedné pomalé Scarlattiho sonáty se jedná výhradně o rychlé efektní skladby, na nichž mohl Gilels především předvést svou fenomenální techniku. I když dnešní posluchač bude mít zřejmě k lecčemu výhrady (především u skladeb barokních autorů), jedná se o interpretaci, která je dodnes svým způsobem strhující. Na druhém CD máme možnost slyšet dvě rozsáhlejší díla: Beethovenovu Sonátu C dur op. 2/3 a Medtnerovu Sonátu č. 3 g moll op. 22 . Obě nahrávky pocházejí z roku 1952. Beethovenova Sonáta C dur zaujme především značně rychlými tempy, přičemž během hry máme neustále pocit, že pianista má chuť ještě přirychlit. Oproti této tendenci "stále vpřed" vyznívají nečekaně krásně lyrická místa: kupříkladu vedlejší téma v první větě a především pak volná věta, která vychází Gilelsovi velmi poeticky a "romanticky". U této sonáty máme možnost zajímavého srovnání, neboť Gilels ji nahrál znovu v roce 1981. Tempa všech vět jsou na nové nahrávce znatelně klidnější a celkové vyznění nepoměrně uměřenější a "klasičtější". Medtnerova Sonáta č. 3 nám ukazuje Gilelse v naprosto novém světle. Dílo je myšlenkově velmi složité a technicky mimořádně náročné (skladatel dokonce musel někde použít k zápisu čtyři notové osnovy), ale v žádném případě tu nelze mluvit o nějakém "prvoplánovém" virtuózním efektu. I tady budeme samozřejmě obdivovat Gilelsovu techniku, ale daleko víc nás zaujme jeho práce s barvami, které jsou v této Sonátě téměř orchestrální, a především pak to, jak suverénně se Gilels dokáže orientovat v komplikované faktuře tohoto díla. Zatímco pod prsty méně schopného interpreta by se Medtnerova Sonáta mohla rozbřednout v blátivou kaši, v Gilelsově podání je to pevně vystavěná architektura, na níž nelze změnit jediný tón.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.