Due Boemi di Praga: Due Boemi di Praga včera a dnes

(Štědroň, Parsch, Blatný)

Due Boemi di Praga: Josef Horák – basklarinet, Emma Kovárnováklavír; Václav Kunt – flétna, Rudolf Šťastný a Jiří Beneš – viola, Bedřich Havlík – violoncello, František Vlk – bicí, Jazzový orchestr Československého rozhlasu Praha, Lubomír Mátl, Pavel Blatný – dirigenti. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A, N. Nahráno: Český rozhlas Praha, Český rozhlas Brno. Vydáno: 2005. TT: 62:38. 1 CD 2000 Forza, s.r.o., Brno 859406296002.

Dramaturgie CD našeho legendárního dua, basklarinetisty Josefa Horáka a klavíristky Emmy Kovárnové , se zaměřila na výběr skladeb pro něj napsaných za téměř čtyřicet let jeho působení. I když okruh skladatelů byl zúžen na brněnské teritorium a z něj vyšlých skladatelů: Miloš Štědroň, Arnošt Parsch a Pavel Blatný, okruh různých kompozičních pohledů je velice široký a pestrý. Štědroňova témbrová Meditace (1963) pro sólový basklarinet je paradoxně modernější než Intrada e Sarabande triste (1999) odrážející dlouhodobé autorovo čerpání inspirací z renesanční a barokní hudby. Ať tak či onak, obě skladby mají punc originality: k první se přidává umění českého „Paganiniho basklarinetu“ a druhá v sobě kloubí historický přístup se současným (skladba má i několik pozdějších verzí a úprav včetně orchestrální – viz například autorovo profilové CD Malý koncert pro ovci). Jiný pohled na spojení basklarinetu a klavíru vrhá Arnošt Parsch v Josefu Horákovi . K dvěma akustickým nástrojům se přidává magnetofonový pás a místy vytváří – zcela v duchu své doby (1969) – až minimalistické plochy. Různých jevů v lidových písních využil Parsch v „…ausufernd“ a podobně i Štědroň (Aksaky ). Další dva různé pohledy v sobě zahrnují skladby Pavla Blatného: trojice „hitů“ In E , In A , In D je postavena na tradičním melodicko-harmonickém systému, což autor v textu označuje jako duch „postmoderny“ 80. a 90. let. Uno pezzo per Due (Boemi) je spojením jazzu a vážné hudby (takzvaný Třetí proud). Blatného skladbami dostává CD výraznou injekci melodického odlehčení. Je příjemné pozorovat, jak je v současné hudbě ještě možné stále využívat melodii, a to tak, že nepůsobí omšele. Výběr skladeb pro Due Boemi di Praga je kvantitativně sice malým, ale zato pestrým žánrovým průřezem skladeb, které byly pro něj za dobu jejich činnosti napsány nebo jím inspirovány.

Vydavatel: Forza

Stopáž: 62:38