Dmitrij Šostakovič – Symfonie č. 10 e moll op. 93

The Australian Youth Orchestra, Alexander Anissimov. Produkce: Maria Vandamme a Ian Perry. Text: A, N, F. Nahráno: live, 11. – 12. 5. 2005, Sydney Opera House Concert Hall. Vydáno: 2006. TT: 57:06. DDD. 1 SACD Melba Recordings MR 301 105 (distribuce Euromusica).

Je nesporné, že Dmitrij Šostakovič patří nejen k největším symfonikům 20. století, ale hudebních dějin vůbec. Desátou symfonii dokončil roku 1953, po Stalinově smrti, a podle skladatelových slov měla být Stalinovým portrétem. Věcná hudební analýza se odmítá podobným výrokům podřizovat, ať už je pronesl sám skladatel či „obsah“ k dílu domyslel kdokoli jiný. Že je 10. symfonie atmosférou stalinské éry poznamenána, je však nesporné. Skladatel na ní začal pracovat roku 1951, v době nejtužšího ždanovismu. Po útocích třicátých let a prožité válce to byla další rána svobodné umělecké tvorbě. Poukazuje se na příbuznost Šostakovičovy symfonické tvorby se symfonismem mahlerovským, stejně jako v případě Mahlerově však nejsme my schopni zvnějšku všechny duševní pochody skladatele při kompozici tak rozměrného díla odhalit. Dirigent musí dílo interpretačně vymodelovat, avšak i on tkví při sebevětší snaze v objektivním, nikoli subjektivním světě díla. Posluchači předává to, co je z hudby samé a souvislostí schopen vyčíst, a svůj vlastní postoj k tomu. Dirigent Alexander Anissimov jistě slyšel o stalinském období, které už sám nezažil, mnohé z úst svého učitele Gennadije Rožděstvenského. On sám měl už to štěstí, že jeho kariéře nestálo v cestě politické kádrování, nesmyslné zákazy cest do zahraničí, k nimž nikdy nebyl udán důvod, ani stejně nesmyslné příkazy, co a jak smí hrát. S Australským orchestrem mladých vytvořil prostřednictvím 10. symfonie svůj (jejich) pohled na Šostakoviče a na dobu, v níž skladatel žil. Je to pohled smutný a vzdorný zároveň. Úprava bookletu snímků firmy Melba Recordings je praktická a hezká, odborně je napsán průvodní text G. K. Williamse. Zdá se, že producenti firmy, která nese jméno proslulé operní divy Nelie Melba a zaměřuje se především na vydávání vokální hudby, jsou lidmi na svém místě a lze se od nich dočkat příjemných překvapení.