Dmitrij Šostakovič – Cherry Town

(Moskva – Čeremuški, op. 105 – filmová verze)

Olga Zabotkina – soprán, Vladimir Vasiljev – baryton, Marina Chotunceva – soprán, Grigorij Bortnikov – tenor, Světlana Živankova – soprán, Vladimir Zemjanikin – tenor, Vasilij Merkurijev – tenor, sbor neuveden, Leningradská filharmonie, Nikolaj Rabinovič. Režie: Gerbert Rappaport. Text: A, N, F, titulky: A, F, N, I, Š, čínské. Nahráno: 1962. Vydáno: 2007. TT: 87:00. Obraz. formát: DVD9 – NTSC. Zvuk. formát: LPCM Enhanced Mono. 1 DVD Decca 074 3138 (Universal Music).

V krátké době přišla na trh již druhá DVD-premiéra sovětského filmu zpracovávajícího hudebně dramatickou látku Dmitrije Šostakoviče. Po ztuhle muzeálním snímku Katěrina Izmajlova (1966, režie Michail Šapiro) se setkáváme s parádním kusem z dílny Lenfilmu. Šostakovičova jediná opereta Moskva – Čeremuški op. 105 (1957 – 1958) je od začátku spjata s určitými rozpory. Sám Šostakovič lehké estrádní hudební žánry zbožňoval, zároveň byl ale deprimován pocitem, že si tolik zadal se sovětským „шоу-бизнес“. Uklidnila ho až mnohem lidštější, výrazně zkrácená filmová verze režiséra Gerberta Rappaporta z roku 1962, kterou přináší nové DVD pod chybně přeloženým, ale srozumitelným názvem Cherry Town.

Ve filmu je typicky sovětských rozporností více. Ale od začátku. Nikita Chruščev začal řešit katastrofální bytovou situaci země radikálně – stavbou panelových sídlišť, která našinci netřeba představovat, snad jen doplnit, že šlo zezačátku o to nejstrašnější, co si jen dokážeme pod pojmem „paneláky“ představit. Pokoje okolo deseti čtverečních metrů, stavebně nedořešené a poruchové, zpočátku bez sítí a veřejné dopravy – ale byty byly. A bylo třeba tuto novou vymoženost řádně propagandisticky „prodat“ – jak jinak, než ukázáním šťastných usměvavých mladých lidí, kterým panelák zásadně mění život, pochopitelně k lepšímu. Realizace tohoto plánu však zdaleka nebyla hloupá, jak by jeden očekával – ba právě naopak. Komedie je to mimořádná a tvůrci nenechali nic náhodě. Popularitu si film vydobyl mimo jiné i proto, že byla umožněna na svou dobu značná míra politické satiry, a tak nechybějí zkorumpovaní místní straničtí funkcionáři, samozřejmě jen ti hierarchicky nejnižší. Vzpomeňme na naše 80. léta a popularitu tu a tam nenápadně kritických oficiálních žertérů (Šimek+někdo, Jahelka a další).

Absurdity ve filmu však neberou konce a je jasné, že jde o záměr. Komunistická prolhanost je tu brána jako danost, rozměry filmových panelákových bytů jsou vpravdě buržoazní, přestože skutečná velikost králíkáren je známá a nemůže být tajemstvím. Komunistická proradnost z tohoto agitačního snímku načuhuje jen v míře akceptovatelné a nikterak zvlášť odpudivé.

Šostakovičova hudba je strhující a zábavná, nezapře geniálního tvůrce. Pro tuto filmovou verzi ještě dokomponoval jednu píseň a jednu „cacciu“ k nezbytné honičce. Orchestr hraje typicky rusky, tedy v krajnostech, a bezchybně. Na několika místech mu škodí snad jen odbytá práce zvukových střihačů. Muzikáloví herci mají mimořádně nosné hlasy, v síle výrazu hraničící s operou, ovšemže ale patřičně přisládlé až k slzám. Nad všemi ovšem ční třeskutý tenor Vladimira Zemjanikina (Sergej).

Pro současného českého diváka jde o ideální komický kus, protože se tu tvůrci zamýšlený efekt spojuje s působivostí nejrůznějších „retro“ symbolů, stylů a dějů. Navíc je přítomen nám blízký prvek přímočaré gradace absurdních situací. Posuďte sami z „krátkého nástinu“: mladí manželé Saša a Maša nemají kde bydlet, s toužebným pohledem na špaččí budku sní o vlastním bytě a chodí se líbat na nádraží. Vtíravý pyrotechnik se snaží sbalit intelektuálku Lidočku. Řidič miluje jeřábnici, ale stydí se jí to říct. Tak vypadá šestihlavý „kolektivní“ hlavní hrdina. Manželé, intelektuálka a jeřábnice dostanou byt v novém moskevském sídlišti Čeremuški. Intelektuálce chce nezákonně byt zabrat místní papaláš a nevydá jí klíče. Jeřábnice ji ale i s otcem dostane do bytu jeřábem přes balkon. Situace se dále komplikuje, ale vše vyřeší kouzelná lavička. Nevěříte? Přesvědčete se, budete se popadat za břicho od začátku do konce. Na konci nejvíc.