Dawn Upshaw: Angels hide their faces – Dawn Upshaw

Inspiraci k titulu Angels hide their faces (Andělé skrývají svou tvář) našla dramaturgie v kantátě Mein Herze schwimmt im Blut (BWV 199) od Johanna Sebastiana Bacha. Skladba vznikla během výmarského období v roce 1714 a její pozdější verze určená pro soprán stojí uprostřed této nahrávky jako pocta jubilujícímu skladateli. Ačkoliv už má vyhraněné recitativy a árie, náleží k prvním sólovým kantátám, které Bach napsal. V podání Dawn Upshaw a malého orchestru je to exaltované monodrama provinilé duše, prahnoucí po Božím odpuštění, otázkou však zůstává, nakolik stylově pojaté. V Bachovi jako by Upshaw svému hlasu zvlášť povolila uzdu, takže se nese průrazně nad stejně neskromným zvukem nástrojů, o nichž – jakož i o interpretech – booklet mlčí. (Originální německý text je sice uveden, bohužel s chybami.) Přesvědčivěji na mě zapůsobily skladby Henryho Purcella, které na disku převládají. Jedna z nich má – vraťme se k titulu – cosi společného s anděli: The Blessed Virgin's Expostulation . Shrnuje Purcellovo umění dramatika, jeho mimořádné melodické a harmonické cítění a schopnost vyjádřit afekt. Matka, které se ztratil syn – dvanáctiletý Ježíš, její zoufalé volání anděla Gabriela, to byla, myslím, pro Dawn Upshaw lahůdka. Ostatně většina uvedených skladeb pochází buď z Purcellových semi-oper (např. Hark! How all things z The Fairy Queen ) nebo z jeho skladeb k dramatickým dílům. Kdo slyšel zmíněný disk Barbary Bonney s alžbětinskými písněmi, ale také slavným lamentem z Purcellovy Dido , neubrání se srovnání. I hlas Upshaw je pohyblivý, ve výslovnosti a intonaci precizní, má však tmavší barvu. Bonney je introvert, Upshaw extrovert. Že to neplatí stoprocentně, dokazují například pro Purcella tak typické skladby s ostinátním basem, které nahrávku otevírají a ukončují: Music for a while z Oidipa a An evening hymn . Odkud se v nich bere onen nadhled a ukázněnost?

A andělé do třetice, tentokrát jako reprodukce obrazu Zraněný anděl od moderního malíře Hugo Simberga. Přes svoje kvality mě totiž na obálce disku uvádí ve spojení s Bachem a Purcellem do rozpaků.

Vydavatel: Warner Classics

Stopáž: 55:06