Concept Art Orchestra a vánoční písně s přidanou jazzovou hodnotou

Natočení vánočního alba je v hudebním světě téměř povinnou disciplínou a několik zajímavých pokusů známe i z českého jazzového rybníčku (z poslední doby např. Jan Smigmator, Beata Hlavenková, Noční optika). Nyní k této pestré směsi více či méně povedených pohledů na Vánoce a vánoční hudbu přibyla novinka progresivního bigbandu Concept Art Orchestra v čele s trumpetistkou Štěpánkou Balcarovou. Album, na kterém hostují mimo jiné Dan BártaMarkéta Foukalová a na němž se autorsky či aranžérsky podílela opět kompletní skladatelská skupina Pražská šestka, zaujme v první řadě svou přístupností. Orchestr sice neslevil ze svého „uměleckého konceptu“ a na své si přijdou i milovníci kvalitních jazzových sól, základem „dospělého“ vánočního alba jsou však písně.

Zajímavá je přitom dramaturgie alba, které začíná i končí několika písněmi s textem a mezi nimi zazní tři úpravy lidových koled v instrumentální podobě. Jinými slovy – texty, které důvěrně známe, aranžéři Jan Jirucha a Štěpánka Balcarová od hudební složky oddělili, aby na ně mohli vytvářet vlastní variace. Velmi se povedla téměř osmiminutová Já bych rád k Betlému, v níž se Balcarové podařilo převést naléhavost původního textu do tónů trubky a vánoční klid do konejšivého klavíru. Tatáž kombinace stěžejních nástrojů zaznívá i v následující Poslouchejte, křesťané, která tak s předchozí skladbou tvoří logický celek. Jiruchův Den přeslavný jest k nám přišel naopak využívá více zvuku celého orchestru včetně disonantních zvuků, jako by vedle slavnostního rázu svátků upozorňoval na možná úskalí, která vítaný nový rok může přinést.

Nově zkomponované písně se bohužel vyznačují různou úrovní textů. Zatímco titulní báseň Jana Skácela, psaná ve volných verších, navozuje v podání Dana Bárty dojem sice nevšedních, ale velmi důstojných Vánoc, u písně Malý král s textem Zdeňka Havlíčka lehce udeří do uší gramatický rým na samém začátku (plá/zná) a u textu Luboše Soukupa Purpurovou nocí malinko zaskřípe frázování. Přitom obě skladby jinak Markéta Foukalová zpívá skvostně. Dan Bárta zajímavým způsobem vokálně dekonstruoval Michnovu klasiku Chtíc, aby spal – zpívá jakoby oddělené slabiky, přičemž stmelující roli hrají členové saxofonové sekce orchestru.

Příjemné je dynamické rozpětí alba – od tichých částí, kdy pouze jednotliví členové doprovázejí zpěváky, případně sami krouží kolem vánočního ticha, až po orchestrální pasáže. Příkladem práce s dynamikou v jedné skladbě je duet Markéty Foukalové a Milana Cimfeho Vánoční poselství, do nějž Tomáš Sýkora orchestru napsal i – v rámci vánočního žánru – poměrně dramatické pasáže.

Tvůrcům velmi záslužného alba se bohužel nepodařilo zcela vyhnout vánočním klišé (ano, i zvonění na začátku jedné skladby uslyšíte), ale to k tomuto tématu svým způsobem patří. Celkově se na albu Vánoce dospělých orchestr představuje jako dospělé těleso schopné propojit ambiciózní jazzovou tvorbu s písněmi, které svou strukturou mají blízko k popu, a přitom si drží interpretační laťku stále vysoko.

Dan Bárta, Markéta Foukalová, Milan Cimfe – zpěv, Concept Art Orchestra (Štěpánka Balcarová – dirigent, trubka, Andrea Šulcová, Martina Mihulková – flétny, David Fárek, Petr Kalfus, Marcel Bárta, Luboš Soukup, Jonas Brinckmann – saxofony, klarinety, Dominic Pessl, Markus Krofitsch, Jakob Helling, Jan Přibil – trubky, křídlovky, Jan Jirucha, Štěpán Janoušek, Richard Šanda, Johannes Oppel – trombóny, Vít Křišťan – piano, Petr Dvorský – kontrabas, Jiří Slavíček – bicí); hosté: Jan Linhart – zvonkohra, Petr Ostrouchov – perkuse. Nahráno: 8/2018, studio Smečky, Praha (orchestr), Sono Records (zpěv). Vydáno: 2018. TT: 52:51. 1 CD Animal Music ANI 0752.