sobota, 19. červen 2004

Claudio Arrau: Schumann, Beethoven

Napsal(a) 

Elegantní Chilan s knírkem zasedl počátkem šedesátých let k nahrávce Schumannova Koncertu a moll a cyklu Karneval . Claudiu Arrau bylo tehdy šedesát a každý z velkých pianistů měl tehdy ještě svůj nezaměnitelný styl. Ten Arrauův spočíval nejen v neobvyklém držení rukou s vysokým zápěstím, ale také ve svérázném cítění rytmických nuancí. Ty jsou tolik patrné právě v Karnevalu. Sólista se nenechal vyvést z míry na dnešní dobu neúnosným počtem překlepů, je na něm znát fyzické a emocionální vypětí přenášející se do tónů. Dnes by jeho hra možná působila staromódně, co do tónové kvality se mu však málokdo vyrovná. Předvádí zde příkladné a nenapodobitelné barevné odlišení polyfonních hlasů (konečně se posluchač dozví, proč se Replique jmenuje Replique !), jaké se zaskvělo především v nádherné pomalé větě z Beethovenovy Sonáty c moll op. 111 . Současník Claudia Arraua, vystupující pod svým křestním jménem Solomon , sdílel s prvně jmenovaným podobný osud zázračného dítěte, které vyrostlo ve významnou pianistickou osobnost. Na pohled ovšem najdeme ztěží odlišnější typy. Solomon je ztělesněním koncentrované rezervovanosti, v jeho tváři se nepohne ani sval (a to, prosím, při Appassionatě !) a na rozdíl od spontánního a "trpícího" vrstevníka nehýří překlepy. Zaznamenání hodné je takřka metronomické lpění na zvoleném tempu. Zvukové kvality na nahrávce z roku 1956 je bezpředmětné hodnotit, je to však jediný vizuální záznam pořízený s tímto pianistou krátce předtím, než jej osudově zasáhla mrtvice a následné ochrnutí. Dva z nejvýznamnějších pianistů své generace ztělesňují svými dlouhými životy sepětí naší současnosti s tradicí 19. století: první coby žák Lisztova žáka, druhý školený studentkou Clary Schumannové.

Vydavatel: EMI

Stopáž: 113:00

Nahráli: Claudio Arau - klavír, Salomon - klavír, London Philharmonic Orchestra, George Hurst

Body: 3 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.