čtvrtek, 16. květen 2002

Christine Schäfer: Haydn, Bach, Mendelssohn - Bartholdy - Haydn, Bach, Mendelssohn - Bartholdy

Přestože u tohoto kompilačního titulu nejsou uvedena data vzniku jednotlivých nahrávek, předpokládám že vznikly před odchodem Christiny Schäfer k Deutsche Grammophon, tedy přibližně do roku 1997. Schäfer patří mezi nejuznávanější interpretky německé duchovní hudby, písní a hudby 20. století už deset let. Kritika shodně vysoko oceňu- je harmonickou vyrovnanost hlasu a výrazu, svítivost jejího lehkého lyrického sopránu, skvělou techniku, jejíž produktem je i bezchybná intonace. (Ostatně výrazem stabilně vysokého hodnocení jejího hlasu je i letošní Grammy nahrávce Bachových Matoušových pašijí , které se účastnila.) U počátků její mezinárodní kariéry stál Helmuth Rilling , jež kdysi spoluurčoval normy interpretace německé barokní hudby, obzvláště pak u hudby Johanna Sebastiana Bacha. Samozřejmě ke zpěvu Christiny Schäfer je jen těžko mít nějaké kritické připomínky. Rillingova interpretace Bacha již dnes není přijímána bez výhrad, dokonce mnozí mladí příznivci historicky poučené interpretace se k jeho pojetí stavějí velmi rezervovaně, ale je třeba akceptovat, že je to jedna z možných cest ke staré hudbě, mimochodem profesionálně výborně prezentovaná. Z osobní zkušenosti vím, že Rilling přistupuje k Bachovi vždy s nejvyšším respektem, pokorou a prožitkem. V drtivé většině případů to pak dokáže přenést na interprety.

Zrádnost kompilací je mimo jiné i v tom, že se může snadno ztrácet logická stavba dramaturgie. Zde je bohužel cítit určitá nahodilost, respektive omezenost výchozího materiálu. Vedle dvou Bachových světských kantát (BWV 211 a 212) jsou zde úryvky z Mše A dur (BWV 234), Magnificat (BWV 243) a Janových pašijí (BWV 245). Bachovský program je zarámován výběrem z Haydnova Stvoření a Mendelssohnova Eliáše . Ani skvělý výkon zpěvačky ze mě nevypudil pocit jednotvárnosti.

Vydavatel: Hänssler / Rosa

Stopáž: 58:24

Nahráli: Christine Schäfer - soprán, Gächinger Kantorei Stuttgart, Bach Collegium Stuttgart, Stuttgarter Hymnus-Chorknaben, Helmuth Rilling - dirigent

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.