Charles Gounod – Faust

Gabriela Beňačková, Francisco Araiza, Ruggero Raimondi, Walton Grönroos, Gabriele Sima, Gertrude Jahn, Chor und Orchester der Wiener Staatsoper, Erich Binder. Režie: Ken Russell. Text: A, N, F, titulky F, A, N, Š, čínsky. Nahráno: live, Vídeňská státní opera, 23. 3. 1985. Vydáno: 2006. TT: 176:00. Obraz. formát: NTSC/Colour 4:3. Zvuk. formát: PCM Stereo – DTS 5.0 – Dolby Digital 5.0. 2 DVD Deutsche Grammophon 0734108 (Universal Music).

Návrat o dvacet let zpět – za železnou oponu do Vídně, do doby vrcholné kondice Gabriely Beňačkové a do světa ještě relativně tradičního inscenování – umožňuje DVD poprvé přinášející na trh televizní záznam tehdejší inscenace Gounodova Fausta a Markétky . Režisér Ken Russell, britský filmař, vzbudil svým projektem v rakouské metropoli v polovině 80. let značnou pozornost. Skandál, který někteří prý očekávali, se sice nekonal, ale stejně některými momenty pokoušel publikum až dost. Užité scénografické a režijní postupy, včetně velmi tradičního operního herectví a značně realistických kulis a přidaných baletek, už nám dnes přijdou spíš krotké, ale Markétka jako jeptiška hřešící s Faustem (a posléze svobodná matka končící pod gilotinou) – to je i dnes dostatečně dráždivé, ne-li snad i popuzující. Režisér oblečením hrdinky do černé a bílé barvy řádové sestry ovšem pouze neprovokuje, ale také vědomě víc ozřejmuje a zdůvodňuje úlohu Mefista jako ďábelského pokušitele a dává pak také možnost dramatičtějšího vyznění tribunálu, před který Markétka ve snu předstupuje. V závěru opery se kruh uzavírá. Starému Faustovi, podobně jako na začátku, přinesou rakev s mrtvolou k obvyklým pokusům. Tentokrát je tam ovšem bezhlavé tělo Markétky a její žalující ruka ukazuje na něj jako na viníka. Je už jen logickým a efektním domyšlením, jak Faust vzápětí mizí do pekla, zahalen Mefistem do rubáše0¦ Obraz s prolínačkami nese stopy toho, že režisérem záznamu, stejně jako inscenace, je stejný filmař; zvuk má svá omezení – knoflíkem hlasitosti je třeba značně otočit doprava0¦ Hvězdami inscenace, dirigované Erichem Binderem, jsou suverénní basbarytonista Ruggero Raimondi, neméně zajímavý tenorista Francisco Araiza a Gabriela Beňačková, dva roky po pražské Libuši nejen lyrická se svými dojímavými vysokými tóny a emotivním zabarvením hlasu, ale také schopná dramatického patosu, který tragické postavě velmi sluší. Naše výjimečná sopranistka zanechala pro historii v audio nahrávkách několik českých operních kompletů, zpívá a na playback hraje také na DVD v Prodané nevěstě, ale vidět a slyšet ji takto poprvé v živém záznamu vídeňského představení i v jedné z jejích velkých rolí ze světového repertoáru je silným novým zážitkem.

Body: 4 z 6

Sdílet článek: