středa, 7. září 2005

Carl Stamitz - Sinfonia concertante in C & in D - Viola concertos in A & in D

Carl Stamitz: Sinfonia concertante in C & in D, Viola concertos in A & in D Carl Stamitz: Sinfonia concertante in C & in D, Viola concertos in A & in D

Gabriela Demeterová - housle, viola, Czech Philharmonic Collegium, Ondřej Vrabec. Produkce: Petr Vít. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 3, 4/2005, Studio Domovina, Praha. Vydáno: 2005. TT: 71:56. DDD. 1 CD Supraphon SU 3814-2.

Před třemi lety rozčeřila Gabriela Demeterová většinou poklidnou tuzemskou hladinu smyčcových vydavatelských projektů deskou se šesti duety Carla Stamitze pro housle a violu, kde hraje na oba nástroje (SU 3645-2). Vyspělá nahrávací technika jí umožnila letos navázat dalším stamitzovským projektem, kde se opět představuje nejen jako výborná houslistka, ale i jako možná ještě pozoruhodnější violistka. Tentokrát přizvala "svůj" orchestr a spolehlivého dirigenta, jinak excelentního sólohornistu České filharmonie Ondřeje Vrabce . I když desku "vytvořil" jediný skladatel, je v ní dostatek kontrastů. Příjemná hudba, představující vysoký dobový standard, je interpretována poctivě, angažovaně a se samozřejmým technickým nadhledem. Demeterová hraje sólové party lehkonoze, velmi kultivovaně a na patřičných místech brilantně. Sice v několika detailech bych si dovedl představit lepší nahrávací verze s měkčím tónem, jiným frázováním a lehčím spiccatem, ale v celku je to naprosto nepodstatné. Kupodivu víc než dvě virtuální koncertantní symfonie pro housle a violu si mě získaly oba violové koncerty. V Gabriele Demeterové je skryta skutečně mimořádně schopná violistka a doporučoval bych ji častěji se s violou ukázat na koncertním pódiu. (Dovedu si však představit rezervovanost našich pořadatelů a festivalů k sólové viole.)

Zvukový obraz je v podstatě velmi dobrý a smíchání dvou nástrojů s jedním interpretem nebylo jistě jednoduché. Při poslechu na kvalitním přístoji však budete muset přidat na hlasitosti, abyste vychutnali všechny hudební filigrány. Výtvarně decentní booklet zapadá, zdá se, do současné pozitivní koncepce vydavatele.

Stopáž: 71:56

Nahráli: Gabriela Demeterová - housle, viola, Czech Philharmonic Collegium, Ondřej Vrabec

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.