středa, 8. červenec 2009

Carl Seemann

Napsal(a) 

Carl Seemann Carl Seemann

(Igor Stravinskij: Koncert pro klavír a dechové nástroje*, Serenade in A, Duo concertant**

Claude Debussy: Sonáta g moll pro housle a klavír**)

Carl Seemann – klavír, **Wolfgang Schneiderhan – housle, *Berliner Philharmoniker, Thomas Scherman. Produkce: Wolfgang Lohse, Fred Hamel. Text: A, N, F. Nahráno: 1951 – 1957. Vydáno: 2008. TT: 64:02. ADD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8050 (Universal Music).

Carl Seemann (1910 – 1983) byl ve své době považován za jednoho z největších německých pianistů. Proslul především jako interpret Bacha a Mozarta, ale byl obdivován i jako interpret Beethovena a Brahmse. Mimořádnou pozornost věnoval pak Seemann hudbě 20. století. Na jeho přístupu ke klavírní interpretaci se podepsalo nejen předchozí varhanní studium, ale především lekce u proslulého klavírního pedagoga Gustava-Adolfa Martienssena. Ten vedl své žáky k tomu, aby pronikli co nejhlouběji do studované skladby, aniž by však do její interpretace vkládali cokoli „ze sebe“. Tento „objektivní“ způsob hry s sebou bohužel nese jistou „neosobnost“ či „chladnost“, kvůli níž zapadlo Seemannovo jméno během času v zapomnění. Deutsche Grammophon se ve svém projektu „Seemann-Renaissance“ snaží oživit nejkvalitnější Seemannovy snímky a po CD s hudbou Bachovou, Mozartovou, Beethovenovou a Brahmsovou uvedla v listopadu roku 2008 na trh CD s kompletními dochovanými Seemannovými nahrávkami děl Igora Stravinského. Zatímco u předchozích skladatelů mohla leckterému posluchači vadit pianistova malá citová angažovanost, v případě Stravinského neoklasických skladeb se citový odstup ukázal být nedocenitelnou předností. Stravinskij má v Seemannově podání jiskru a vtip, vyznačuje se přehledností, sympatickou „věcnou poetičností“ i obdivuhodnou transparentní barevností. V Duu concertant máme možnost slyšet spolu se Seemannem také slavného vídeňského houslistu Wolfganga Schneiderhana (1915 – 2002). Souhra těchto dvou umělců je skutečně obdivuhodná, jejich interpretaci považuji v jistém slova smyslu za „ideální“. Jako bonus nám DG po skladbách Stravinského nabízí Houslovou sonátu Clauda Debussyho. Přestože se v ní Schneiderhan občas snaží o nepatrně romantičtější zvuk, Seemann si i tady zachovává svůj „objektivní“ odstup. Sonáta tak sice vychází v celkovém vyznění velmi uměřeně a střídmě, ale přitom natolik průzračně, že rozhodně stojí za poslech.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.