čtvrtek, 29. listopad 2007

Carl Ditters von Dittersdorf - Il Barone di Rocce Antica

Carl Ditters von Dittersdorf - Il Barone di Rocce Antica Carl Ditters von Dittersdorf - Il Barone di Rocce Antica

Tamás Kóbor - tenor, Beatrix Fodor - soprán, Edit Károly - soprán, Gábor Bretz - bas, Savaria Baroque Orchestra, Pál Németh. Režie: János Tóth. Text: A, N, F, Š, I, M. Nahráno: live, 30. 8. 2005, zámecké divadlo Gödölló (Maďarsko). Vydáno: 2005. TT: 106:00. Obraz. formát: PAL. Zvuk. formát: Dolby Digital 5.1, PCM Stereo. 1 DVD Hungaroton HDVD 32406 (distribuce Panther).

Carl Ditters, rodák z Nového Dvora u Soběslavi, v roce 1773 obdařený Marií Terezií šlechtickým přídomkem, je v povědomí posluchačů klasické hudby znám jako velmi plodný skladatel instrumentální hudby. Ve své době však Ditters sehrál nemalou úlohu též coby autor dramatický, a to především svými singspiely, jimiž výrazně přispěl k rozvoji tohoto žánru v mozartovské Vídni. Ještě předtím se ale v dramatickém oboru zdokonalil na Jánském Vršku, kde pro divadlo hraběte a biskupa Schaffgotsche složil nejméně deset italských komických oper. Il Barone di Rocca Antica (1776, text asi G. Petrosellini) je jedním z Dittersových posledních děl v tomto žánru a také jednou z oper, které skladatel prodal do Esterházy, kde je prováděl Joseph Haydn. Tím se samozřejmě vysvětluje, proč první Dittersova opera na DVD je z maďarské a nikoliv české produkce, nehledě na odlišnou ediční politiku vydavatelství, jako je Hungaroton, a jeho českých kolegů. Realizaci této komické opery se ujal známý maďarský soubor Savaria Baroque Orchestra. Jedná se o live nahrávku z veřejné produkce inscenované v malém půvabném zámeckém divadélku v Gödölló. Režie neměla snadný úkol. Prostý příběh o napravení lehké mravní vady (unáhlené slibování sňatku) mladého šlechtice nenabízí příliš mnoho možností, rozhodně ne žádné významové transpozice. Jedná se o neškodnou situační komedii, a tak ji také János Tóth pojal: civilní herecký projev s lehkou stylizací a la osmnácté století, několik gegů a drobných scénických vylepšení, v áriích a ansámblech někdy moderní gestika, která má patrně diváky přesvědčit, že i klasicismus měl svou pop-kulturu. Ze čtveřice zpěváků vyniká Edit Károly, a to po pěvecké i herecké stránce. Károly asi mnozí čtenáři znají ze starších nahrávek Savarie i jiných maďarských souborů. Zde vystupuje v roli služebné Leniny, s veškerým půvabem a laškovností, který k tomuto typu role patří. Suverénní je rovněž Beatrix Fodor, jež nehledě na svůj těžší soprán výborně zvládá i koloraturní pasáže své role (Beatrice). Gábor Bretz (Giacinto) si jistě publikum získá svým příjemným basovým témbrem i mladistvým projevem. Nejtěžší úlohu, totiž titulní roli, obdržel rovněž mladý tenorista Tamás Kobor, který zpíval patrně v indispozici a herecky byl rovněž nejméně přesvědčivý. Z čistě hudebního hlediska by si obě "vážné" postavy zasloužily větší hudební propracování, aktivnější a nápaditější frázování. Orchestr (jeho zvuk je na nahrávce poněkud potlačen ve prospěch zpěváků) je v tomto směru o krok napřed, ale stále méně, než by bylo třeba. Pál Németh řídí svůj soubor zkušeně, ale možná již lehce unaven. Nasvědčuje tomu i volba temp, které jsou leckdy více "moderato" než "allegro" a okrádají tak některé árie o dramatický potenciál. Přestože jde o nenáročné úsměvné dílko, u nějž se jistě mnozí pobaví, opera takto působí celkově strnuleji a šablonovitěji, než by musela. Snímek je doplněn dvěma téměř pětiminutovými dokumenty: o skladateli a o zámku Gödölló.

Body: 0 z 6

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.