Canto de la vida

Zpěv života – písně Středomoří, tak zní v překladu název nahrávky souboru Cycle obsahující 16 písní původem z tak rozmanitých oblastí, jako jsou Pyrenejský poloostrov, Provence, jižní Itálie, Balkán, Turecko a Egypt a pokrývající témata od kolébky až po hrob. Název, stejně jako první odstavec průvodního textu v bookletu slibují trochu více než snímek skutečně obsahuje – převážná většina písní je totiž sefardského původu. Posluchač se ale rozhodně nemusí obávat stereotypu, skladby samy o sobě jsou rozmanité a více či méně odrážejí kulturní vlivy jednotlivých zmiňovaných oblastí; jejich exotičnost a jinakost je navíc zesílena originální „instrumentací“. Neočekávejte však výběr „středomořského etna“ – na jednom CD beztak těžko postižitelném – a také spíše jen střípek interprety proklamované reflexe „jižní lásky k životu“ (respektive „umění žít“, jak uvádí francouzská mutace textu). Autorem celé koncepce je Vladimir Ivanoff , perkusionista a muzikolog (původem z Bulharska), věnující se převážně etnické hudbě. To je také klíč k celému projektu, který jako by vznikl především proto, aby dal zaznít bohatství barev nejrozmanitějších a většině Evropanů neznámých bicích nástrojů – od pandera a prstových talířků, přes riqq a kudüm, až po provensálskou tamburinu a „běžné“ barokní tympány. Zvuk bicích – znějících sólově nebo doprovázejících v různých kombinacích zpěv – dává celé nahrávce jedinečný charakter: tu posílí moment taneční, jinde polohu spíše mystickou, někde až bizarní… Záliba v bicích nástrojích vedla i k zařazení jakýchsi variací či improvizací na pochody francouzského barokního skladatele A. D. Philidora, což (podle mého soudu) nebylo příliš šťastné, neboť celková atmosféra se tím naruší. O vokální party se podělili dva zkušení interpreti: Fadia el-Hage a Pino De Vittorio . De Vittorio bude asi znám posluchačům italské barokní hudby, realizoval mimo jiné řadu nahrávek s ansámblem Cappella dei Turchini. Jeho hlas a projev jsou nezaměnitelné: lehce nazální tenor s typickým rustikálním šmrncem, spontaneitou, uvolněností, lehkým patosem a smyslem pro ironii, avšak schopný i velmi ukázněného projevu. Pro Fadiu el-Hage (světlý alt) je naopak typický velmi uhlazený, jemný až akademický projev. Na první poslech asi nezvyklé, při bližším ohledání textů však přesvědčující. Tak jak „kruh života“ postupuje, mění se lehce i zpěvaččin výraz – celkově jako by převažovalo soustředění, jemná nostalgie. Nepochybuji, že si každý posluchač na této nahrávce najde svůj oblíbený kousek, osobně doporučuji dvojhlasé O Charon , tradiční píseň hraničářů z Kapadocie – jako by se před vámi otevřel svět od Herkulových sloupů až po Alexandrii a celý lidský život se zpřítomnil v krátkém okamžení.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 69:26

EAN: 2894775015