Bohuslav Martinů – Etudy a polky H. 308 (výběr), Motýli a rajky H. 127, Sonáta pro klavír H. 350, Lístek do památníku č. 1 H. 222, Borová H. 195 (č. 7 Moderato), Black Bottom H. 165, Vítězný pochod sportovního klubu R.U.R. v Poličce H. 129bis

Michal Mašek – klavír. Text: Č, A. Nahráno: 2/2011, Teldex Studio Berlín. Vydáno: 2011. TT: 65:16. DDD. 1 CD EMI Records/Morpheus Art 50999 0 269162 6.

Michal Mašek patří k nejzajímavějším pianistům mladé generace a každý jeho projekt nese punc osobitosti a profesionality. Nejinak je tomu i v případě jeho uměleckého počinu nejnovějšího, vydaného pod prestižním labelem EMI a nazvaného lakonicky „Mašek / Martinů“, v němž se Michal Mašek pokusil propojit Martinů odkaz skladatelský s jeho odkazem výtvarným. Útlá knížka sympaticky „příručního“ formátu nám nabízí reprezentativní výběr kreseb B. Martinů a vložené CD s Maškovou nahrávkou Martinů klavírních skladeb. Ty nám pianista předkládá v překvapivě pestrém spektru stylovém i žánrovém. Svůj recitál uvádí výběrem devíti čísel z cyklu Etudy a polky , který dnes patří k nejhranějším a nejoblíbenějším Martinů klavírním dílům vůbec. V Maškově podání znějí jednotlivé skladby skutečně kouzelně – jako zasněné poetické obrázky, z nichž je těžké vybrat ten nejhezčí. Snad něžné „vánoční“ Pastorale ? Nebo Polku in A  s pikantně pointovanými synkopami? Následující cyklus se „secesním“ názvem Motýli a rajky pochází z období skladatelova okouzlení impresionismem. Pokud jsem už v Etudách a polkách obdivoval krásný zvuk klavíru, pak při poslechu jemně opalizujících barev Motýlů a rajek již nebylo nejmenších pochyb, že Michal Mašek hraje na nástroj opravdu jedinečný a že umí všech jeho předností dokonale využít. Za vrchol nahrávky lze považovat Martinů Klavírní sonátu . Mašek ji hraje velmi inspirovaně a s velkou fantazií, s bohatě odstíněným zvukem a s přehledně strukturovanou formou. Po tomto myšlenkově i interpretačně náročném díle nám pianista servíruje ještě čtyři rozkošné přídavky: Lístek do památníku z r. 1923, sedmou část z cyklu Borová , s evidentním gustem hraný jazzový Black Bottom a na závěr skutečnou raritu: world premiere recording Vítězného pochodu sportovního klubu R.U.R. v Poličce , který Martinů napsal roku 1921 k poctě poličského fotbalového mužstva. Neméně než Maškova nahrávka nás potěší i knížka, do níž je CD vloženo. Přináší nejen všechny důležité informace o nahraných skladbách, ale především více než tři desítky velmi kvalitních barevných reprodukcí kreseb B. Martinů, které představují skladatele jako pohotového a vtipného glosátora nejrůznějších aktuálních událostí. Zcela mimořádnou pozornost si pak zaslouží grafická úprava knihy od Ondřeje Klose. S tak nápaditou a rafinovanou grafikou se setkáváme většinou jen u luxusních bibliofilských tisků (ostatně i tento Maškův projekt má charakter bibliofilie, neboť všechny výtisky jsou číslované). Při listování knížkou jsem objevoval stále nové a nové oživující a osvěžující detaily, a přímo mne fascinovalo, co všechno kupříkladu dokázal Ondřej Klos vymyslet s obyčejným červeným puntíkem (v barvě loga EMI), který je jakýmsi výtvarným „leitmotivem“ celého projektu. Michal Mašek v doslovu píše, že jej hudba Bohuslava Martinů okouzlovala od dětství a nahrané klavírní skladby patří k jeho nejmilejším. Lze tedy tento jeho projekt vnímat jako osobní poklonu mladého pianisty jednomu z nejvýznamnějších tvůrců české hudby. A je to „poklona“, která si určitě zaslouží pozornost.