Bohuslav Čížek: Hudební nástroje evropské hudební kultury

Přehledný, bohatě ilustrovaný soupis hudebních nástrojů, jež nabízí specializovaná expozice hudebního muzea, podává svěžím způsobem aktuální svědectví o kulturním bohatství našich sbírkových fondů, jež právem prokazují zásadní podíl našich zemí na rozvoji organologie. Poměrně mladá odborná disciplína, která se zrodila teprve před půlstoletím jako samostatný obor muzikologie, nabízí své praktické aplikace v naší hudební minulosti i přítomnosti. Čeští tvůrci, stavitelé i vynálezci hudebních nástrojů, zaujali totiž v této oblasti dominantní postavení.

Obor organologie nalezl už ve svých začátcích oddané znalce a pěstitele. Proto se dnes můžeme pochlubit erudovanými znalci a odborníky, jakými byli například Alexander Buchner nebo Josef Hutter. Jejich dílo navázalo na starší práce románských a německých badatelů, mezi nimiž mají čestné postavení například Belgičan Victor Charles Mahillon nebo Němci Erich Moritz von Hornbosten a Curt Sachs.

Do řady významných výzkumníků a odborníků se nyní začlenil Bohuslav Čížek se svou moderně koncipovanou knihou, která nesporně obohatila naši dnešní hudební sféru a snad nalezne potřebný ohlas v širších hudebních kruzích. Autor totiž přihlédl k soudobým potřebám užitečné popularizace v hudebních vrstvách i u hudebních laiků. Provází čtenáře minulostí i faktografií v rozvážném třídění tématu a svůj výklad doplnil dokumentačními ukázkami tak, aby získali ucelený přehled nejen o vzácných exponátech, ale i představu o hierarchii jejich hodnot. Autora, jenž prošel i stáží u Herberta von Karajana, jistě povzbudily praktické i pedagogické zkušenosti z hudebních učilišť a z domácích i zahraničních dirigentských aktivit. Čížek nabízí knihu, která by neměla chybět ani ve veřejných, ani v domácích knihovnách.

Vydavatel: Nakladatelství Aventinum

Body: 1 z 6