Benjamin Britten – Peter Grimes

Benjamin Britten

Peter Grimes

Peter Pears – Peter Grimes, Heather Harper – Ellen Orford, Bryan Drake – Captain Balstrode, Michael Rippon – Hobson ad. Ambrosian Opera Chorus, London Symphony Orchestra, Benjamin Britten. Režie: Brian Large. Text: A, N, F. Nahráno: live, 2/1969, Snape Maltings. Vydáno: 2008. TT: 142:00. Obraz. formát: 4:3. Zvuk. formát: Enhanced Dolby Mono. DVD Decca 074 3261 (Universal Music).

Společnost Decca přistoupila k vydání unikátní řady „Britten-Pears Collection“, která nabízí výsledky spolupráce Benjamina Brittena a vynikajícího tenoristy Petera Pearse zachycené televizní společností BBC. Řada obsahuje čtyři tituly: Mozatova Idomenea, Schubertovu Zimní cestu, Brittenova Billyho Budda a nyní i historický televizní záznam Brittenovy opery Peter Grimes . Na všech titulech účinkuje Benjamin Britten coby dirigent (případně doprovazeč) a v hlavní pěvecké roli Brittenův celoživotní přítel Peter Pears. Peter Grimes není televizní opera v pravém slova smyslu; vznikla již v roce 1945 pro divadelní scénu. Její televizní zpracování z roku 1969 je také činěno divadelním způsobem a nevyužívá ještě zdaleka všech možností tohoto audiovizuálního média. Nastudování je snímáno v televizním studiu s divadelními rekvizitami a kamery jsou spíše statické. Jsou zachována i interludia, která v divadle slouží k přestavbě scény při zatažené oponě – při nich se ani na obrazovce nic neděje.

Pravou pastvou pro divákovo oko i ucho je výkon Petera Pearse v titulní roli. Zpívá se sobě vlastní lehkostí, je naprosto srozumitelný a neobyčejně věrohodný. Pears se skvěle vypořádal i s prací na herecké gestice a mimice, což je úskalí, které potkává řadu operních pěvců při přechodu z divadelní scény před televizní kamery. Toto Pearsovo mistrovství vyniká především v působivé závěrečné scéně, kdy jej kamera zabírá z detailu. Velmi dobré jsou i výkony ostatních sólistů a také Brittenem skvěle napsané sborové scény zanechávají hluboký dojem. A konečně i orchestr řízený skladatelem hraje rytmicky neobyčejně složité party rovněž skvěle.

Nahrávka je zpívána živě, ač původní záměr producentů BBC předpokládal playback na předem nahraný hudební podklad. Tento fakt jistě přispívá k působivosti a věrohodnosti záznamu. Původní barevný televizní záznam byl digitálně přepracován, aby více odpovídal dnešním technickým standardům; i přesto však barvy nejsou syté a přirozeně i původní mono záznam má stále svou jednokanálovou podobu. Vydání historického televizního záznamu Petera Grimese je ovšem jedinečným historickým dokumentem, který zejména díky výkonu Petera Pearse má své hluboké opodstatnění i na dnešním trhu.