středa, 26. březen 2003

Béla Bartók, Kurt Weill, Leoš Janáček: Koncert pro housle a orchestr č. 2, Sonáta pro housle sólo, Koncert pro housle a dechový orchestr op.12

Recenzovaná dvoudesková kolekce Virgin Classic představuje mladého umělce, houslistu Christiana Tetzlaffa . Nabízí jeho interpretační umění prostřednictvím nahrávek koncertů Bély Bartóka, Kurta Weilla a Leoše Janáčka. Orchestrální part v Bartókovi realizují The London Philharmonic za řízení Michaela Gielena , orchestrální part v Janáčkovi ztvárňuje The Philharmonia , řízená Liborem Peškem . Weillův Koncert nahrál Christian Tetzlaff nejen jako instrumentální sólista, ale současně i jako dirigent Sólistů Německé komorní filharmonie . Součástí této prezentace mladého houslisty jsou i komorní díla vybraných skladatelů (Bartók, Janáček), přičemž klavírní part v Janáčkovi nahrál Leif Ove Andsnes .

Velkorysá nabídka vydavatele zde umožňuje mladému houslistovi ukázat neobyčejně rozsáhlým způsobem jeho interpretační umění a současně konfrontuje závažná, převážně méně známá díla houslové literatury 20. století. Kontrapozice Bartóka a Janáčka ukazuje na jim společnou náklonnost k folklorní tradici (modality, podmanivá melodika), Kontrapozice Bartóka a Weilla na jim společnou rovinu expresivity Nové hudby. Mladý sólista suverénně obstál jak před rozsáhlým, plně znějícím orchestrálním aparátem (zejména v hutně instrumentovaném Janáčkovi), tak i před záludnostmi Bartókovy Sonáty (zejména dobře plasticky vystavěná Fuga, coby její 2. věta). Našeho posluchače nepochybně potěší patřičně zdůrazněný lyrismus Janáčkovy Houslové sonáty , patrný z projevu obou komorních partnerů.

Vydavatel: Virgin Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 63:21 + 55:11

Nahráli: Christian Tetzlaff - housle, dirigování, Leif Ove Andsnes - klavír, The London Philharmonic, Michael Gielen, Soloists of the Deutsche Kammerphilharmonie, The Philharmonia, Libor Pešek