úterý, 21. červen 2005

Beaux Arts Trio: Philips Recordings 1967 - 1974

(Mendelssohn, Schumann, Chopin, Čajkovskij, Smetana, Ives, Šostakovič) Beaux Arts Trio. Produkce: J. van Ginneken. Text: A, F, N. Nahráno: 1967 - 1974. TT: 81:15, 79:58, 71:06, 75:46. DDD. 4 CD Decca 475 171-2 (Universal Music).

Ve velmi rozšířené praxi vydávání historických nahrávek udělal komplet čtyř CD s interpretačním uměním slavného Beaux Arts Tria patřičný rozruch: jednak toto umění stojí za zvukové oživení a pak uvedením jedenácti klavírních trií, připusťme, že těch nejznámějších a nejoblíbenějších, tvoří již reprezentativní komplex romantických skladeb pro tento žánr: Mendelssohn, Schumann, Clara Schumann, Chopin, Čajkovskij, Smetana; "novou hudbu" zastupují díla Charlese Ivese a Dmitrije Šostakoviče. Niterný a plně historicky osvětlující výkladový text Tully Pottera je důležitým doplňkem alba. Je dobré si reevokovat kritéria interpretačních možností a hodnot na takovém monolitu práce, jako předkládá více než pět hodin čisté hudby těchto nahrávek. Tvoří cenný dokument o vývoji interpretace samé (zejména v dynamických jemnostech a tempových různostech), tvoří hodnotný důkaz stálosti kvalit. Český posluchač pravděpodobně s velkým zaujetím vyposlechne Smetanovo Trio g moll , jehož provádění je na českých pódiích i nahrávkách časté; setká se se sytě zpěvnou a vysoce nervní interpretací, což je v celém kompletu nejčastější charakteristikou přístupu. Celek jedenácti skladeb pak vypovídá o technické připravenosti až na samé hranici dokonalých sólových předpokladů, o tónové jedinečnosti každého hráče a o intenzivní muzikálnosti jednolité souhry. Je dobré, je-li nám po čtyřiceti letech dopřáno poslechnout si opěvované kvality jednoho z nejslavnějších amerických komorních ansámblů. Jeho pokračovatelé v příštím roce vstupují do oslavné padesáté sezony existence tria.

Vydavatel: Decca/Universal Music

Stopáž: 81:15, 79:58, 71:06, 75:46