pondělí, 30. září 2002

Barbara Bonney: While I dream - Liszt, Schumann

Nové CD Barbary Bonney s výběrem z písní Ferenze Liszta a Schumannovým cyklem Láska básníkova je další perlou do řady předchozích nahrávek, jimiž tato skvělá pěvkyně obdarovává milovníky písňové tvorby. Je neobvyklé, když proslulý cyklus pro mužský hlas zpívá křehký ženský soprán. Barbara Bonney je však interpretkou natolik vynikající a svébytnou, že jí společnost Decca umožnila naplnit dlouhodobý sen: při poslechu mužských interpretů si léta představovala, jak tyto písně zpívá ona sama a postupně k nim našla "ženský" přístup skrze Heineovy verše. Podle Barbary Bonney totiž vypovídají o vzrůstu, rozkvětu, chřadnutí a zničení lásky jako takové a v jejich vnitřním dialogu si našla specificky vlastní, tišší a se slovy hravější přístup. S vědomím, že překračuje jisté bariéry, se vydala touto interpretačně nevyzkoušenou cestou a nutno říct, že úspěšně. Podobně jako v písních Wolfových, Schubertových, Clary a Roberta Schumanových, jež dokonale a specificky naplnila ve svých předchozích nahrávkách, i Liszta a Schumanna vystihla v jejich dokořán otevřeném romantismu, jen k němu přistoupila s interpretační představou, která spíše místo dramatické eruptivnosti využívá nostalgie. Výsledkem je jako vždy neobyčejně muzikální nahrávka, plná spontánních i promyšlených jemných fines v hlase i výrazu. Snad by se dalo poukázat na jistou jednoduchou prostotu interpretace, v níž jako by krása vytvořeného vokálu z pěveckého hlediska vůbec nebyla důležitá, nic nehledá a na nic si nehraje - jen naplňuje vyšší prostý smysl slovy popisované krásy (přírody, pocitu, vnímání smutku, lásky). Tato zdánlivá jednoduchost ve výsledném opakování působí jako extrémní rafinovanost a připomene dokonale interpretovanou Schubertovu Planou růži z jiné nahrávky - s ní vyvstane i pocit popěvku. Popěvek by mohl být charakteristikou oné jednoduché a rafinované prostoty, s níž Barbara Bonney dociluje lehkosti, muzikální samozřejmosti a přirozenosti výrazu. Neznamená to, že by pěvkyně nevyužívala expresivních míst k naplněnému exponovanému výrazu v horní dynamické škále. Tento její projev je však daleko vzdálený exaltovanosti, což tyto romantické písně ve výsledku interpretace odlehčilo a projasnilo. Z Lisztových písní snad ani nelze vybrat zajímavější - pěvkyně věnuje každé z nich takovou detailní pozornost, že posluchače zahltí dokonalostí a kritikovi nestačí slova. Schumannův cyklus Láska básníkova je poutavou variací na řadu interpretací, jež máme k dispozici. Působí jinou zvukovou celistvostí, jiným výrazovým obloukem. Je to krásná hladivá deska a neměla by nikomu ujít.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 65:59

Nahráli: Barbara Bonne - soprán, Antonio Papano - klavír