Bang on a Can: Lost Objects – Michael Gordon, David Lang,, Julia Wolfe

Spojení „barokně-minimalistické“ jsem nepoužila náhodou. Nápad propojit barokní a minimalistickou hudbu jako by v poslední době visel ve vzduchu i u nás – vzpomeňme především na operu Víta Zouhara Coronide či představení Marné tázání nebes , „barokní činérii“ s hudbou Petra Hromádky. Avšak zatímco oba zmínění čeští tvůrci skutečně využívají principů barokní hudby, především v rovině harmonie, koncept skladatelů Bang on a Can je jiný. Forma barokního oratoria, stejně jako barokní hudební nástroje a barokní ladění, jsou jim především znějícími symboly „ztracených předmětů“. Na oratorní formu proto navazují jen volně a přímé názvuky barokní hudby zde neuslyšíme vůbec. Barokní je tedy vlastně jen zvuk orchestru, i ten je však zároveň hned zamlžován zvukem elektrifikovaných nástrojů Bang on a Can Lost Object Ensemble. Zmíněné remixy pak celé „oratorium“ posunují ještě dále, směrem k současné elektronické hudbě.

Lost Object ohledávají téma „ztracených předmětů“ skutečně důkladně. Deborah Artman se do jednotlivých textů libreta, které svědčí o jejím velkém umění literární zkratky, podařilo zahrnout všechny možné podoby ztráty. Pojednává o ztrátě obyčejných předmětů denní potřeby, jako jsou ponožky, deštníky či klíče, i o ztrátě věcí méně banálních – srdce, rovnováhy, touhy. O lidech kteří se ztratili, o ztracených komunikačních cestách (personifikovaných poštovními holuby), o akustické afázii, nemoci, která spočívá ve ztrátě schopnosti porozumět významu mluvené řeči, a o ztrátě významu vůbec, o řeči, která se rozpadá ve žvatlání. Z Talmudu a Tóry si vypůjčuje návody, jak naložit s nalezenými věcmi a dotýká se „ztracené technologie židovského náboženství“, rituálu zvířecí obětiny.

Máme tedy před sebou meditaci o ztrátě, která se odehrává jak v textové, tak hudební rovině (již zmíněné barokní nástroje či DJ Spooky). Je to meditace, která vyvolává nostalgii. Tu, která vzniká, ponoříme-li se do hlubší reflexe jevu tak nevyhnutelného, jakým je pomíjivost.

Vydavatel: Teldec / Warner Music

Stopáž: 62:13

Nahráli: Claudia Barainsky – soprán, Andrew Watts, Daniel Taylor – kontratenor, Concerto Köln, RIAS-Kammerchor, sbormistr Daniel Reuss, Bang on a Can Lost Objects Ensemble, DJ Spooky, Roger Epple – dirigent